Svar: Tv til tumling

6. september 2012

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor, der hellere vil læse bog med sin datter ...

Tak for dit brev :) Og lad mig så lige starte med at sige, at jeg jo ikke er meget for at lægge mig ud med hverken dig eller din mand :) Jeg vil dog meget gerne dele lidt generelle tanker med jer.

Nu kan jeg ikke se, hvor I har TV´et placeret henne. Men det er som udgangspunkt en god idé at man spiser ved spisebordet og ikke foran fjernsynet. Det er en god ide at lære børn, at måltider er noget vi nyder sammen og prioriterer og at det foregår ved bordet og ikke imens man løber rundt, leger osv.

Det betyder dog også at det jo skal være hyggeligt og rart at sidde ved bordet. Det betyder at I skal spise sammen, tale om maden, pjatte og hygge jer, have det rart, så det er ligeså interessant at spise som at se fjernsyn - det er altså ikke et spørgsmål om at måltidet skal overstås i en fart og barnet skal "spises af". Det skal prioriteres.

For et barn på jeres datters alder kan det nogle gange være svært at sidde ved bordet, - fordi hun sidder for bordenden og med mor og far på hver side. I sidder således begge og kikker på hende og I diskuterer måske hen over bordet, hvad hun spiser, hvordan hun spiser og hvad næste skridt skal være - og det hun har brug for er madro. Så når TV´et hjælper hende og afleder hende, så I kan komme mad i munden på hende, så er det måske fordi det netop fjerner fokus fra det at spise og selve måltidet ...

Men hun må godt have fokus på maden. Hun skal naturligvis stadig hjælpes og mades, men hun skal også spise selv. Og det er vigtigt at hun har fokus på at spise fordi det giver hende en fornemmelse for mæthed og sult. Og det kan være en god idé at flytte hende ned langs bordsiden og ...

Annonce

... give hende en tallerken med lidt forskellige valgmuligheder, som hun så kan spise selv. Og I kan så supplere med lidt skemad, når det er nødvendigt og når det kan passe ind.

TV og andre medier - computer, Ipads, nintendo osv. indgår som en fast del af mange familiers hverdag og dermed også en fast del af børnenes liv. Det er helt fint - der er rigtig mange gode ting at sige omkring disse ting. MEN, det er vigtigt at man er opmærksom på at skærmtid godt kan komme til at fylde for meget i børns liv. De bruger simpelthen for lang tid foran en skærm - tid hvor de sidder stille - og hvor de har langt bedre af at bruge sig selv motorisk. Det betyder ikke at børn ikke må være foran en skærm, men det er vigtigt at man lige overveje, hvor meget man bruger det og hvorfor.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er ikke nogen officielle anbefalinger omkring skærmtid til små børn - men for de mindste skolebørn lyder anbefalingen på 1 time skærmtid dagligt. Naturligvis sidder skolebørn også stille i klassen og skal derfor røre sig, når der er mulighed for det. Men stadig er 1 times skærmtid ikke ret meget. Det bliver hurtigt brugt foran TV, Nintendo, Computer osv. Og der er naturligvis en vis risiko for at jo mere barnet er vænnet til at sidde foran en skærm, fra det er ganske lille, jo større sandsynlighed vil der være for at barnet så sidder der i længere tid, når det bliver større.

Så mit råd til jer vil være at I bruger TV en gang imellem, men ikke bruger det ukritisk og per automatik. Og i forhold til regler omkring middagsbordet og spisning, så er det udmærket allerede nu at overveje, hvordan det skal foregå hos jer - ikke bare nu, men også i årene frem ... :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2