Tv til tumling

6. september 2012

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Tv til tumling

Kære Helen

Siden du sidst har hørt fra os, er vores dejlige baby, gået hen og blevet en livsglad tumling.

Alt går faktisk rigtig godt med hende og hverdagen kører derudad. Men der er et emne som er til stadig diskussion herhjemme og vi har brug for din mening her.

Når vores datter skal have sin morgengrød om morgen, siger hun oftest stop efter kun få skefulde og bliver hidsig og vil bare ind og lege. Det er ikke grøden, som varieres ofte, som hun ikke kan lide - jeg føler mest bare hun er træt og ikke gider sidde ved bordet. Ligeså om eftermiddagen i ulvetimen, oplever vi en del pylren og ugidelighed ovenpå en lang dag i dagpleje.

Der hvor diskussionen opstår, er det redskab som kan anvendes som en slukknap til denne nægten at spise og pylren – tv’et! Hvis hun får lov til at se Disney Junior mens hun spiser, ryger der en stor portion grød ned og om eftermiddagen leger og hygger hun, mens hun snakker løs med Mickey Mouse inde i fjernsynet. ...

Annonce

... Min mand mener, at hun ikke tager skade af fjernsyn, når nu det virker og får hende til at falde til ro og spise, men jeg er imod at hun skal se fjernsyn, bare fordi der er noget hun ikke vil.

Vi har brug for din mening omkring det. Min mand siger at målet helliger midlet, men jeg mener, at tv er fordummende og at hun får mere ud af sin egen leg (ok, jeg går med til at nogle programmer er lærerige, men de kan ikke måle sig med hendes egen leg).

Jeg kan forstå min mands argument så langt, som at jeg jo også gerne ser at hun får et godt morgenmåltid, så hun kan holde sig til frokost. Men jeg tænker altså også, at hvis hun virkelig var sulten, ville hun jo brokke sig senere og så giver jeg hende noget der.

Det drejer sig om 1 – 1½ timers tv dagligt (hvor hun leger imens om eftermiddagen), så det er selvfølgelig ikke alverdens, men alligevel…

Vær sød at komme med dit input

Med venlig hilsen
Mor, der hellere vil læse en bog med sin datter :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge