Svar: At blive storebror

9. august 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Tak - det er dejligt at høre at jeg har været savnet ... :)

Og hvor dejligt at graviditeten skrider stille og roligt frem, det lyder som om at I har det godt og er faldet godt til i Danmark igen :)

Det vil være en rigtig god idé at læse bøger for storebror om at få en lille baby i huset. Det er altid godt at have en bog, en situation at tale ud fra og det kan give ham lidt viden om, hvad det egentlig betyder. Måske forestiller han sig at han vil kunne lege med den lille, at der kommer en legekammerat ud til ham og det kan være fint at læse om hvordan babyen græder, skal have skiftet ble, skal have mælk og sover - så han får lidt idé om, hvad han kan forvente.

Det vil også være en rigtig god idé at læse bøger, som beskriver lidt af de følelser han måske vil opleve og hvor han, når babyen kommer kan være usikker på, hvordan hans rolle er. Om I stadig elsker ham ligeså højt eller hvor han f.eks. pludselig gerne vil være baby igen.

Der findes et utal af børnebøger som vil være rigtig gode at læse. En hurtig søgning på biblioteket giver f.eks. disse forslag:

"Der er en baby i mors mave". Om at blive storebror eller storesøster. Om forplantningens mysterium, den spændende ventetid, om frustrationerne over den nye baby og glæderne ved at blive storebror eller storesøster. Anbefalet for 2-6 år.

"Der kommer en lille". Der er en lille ny baby på vej i familien. Følg den kommende storebrors mange tanker og spørgsmål om den lille baby. Anbefales 2-5 år.

"Willi bliver storebror". Om Willi der ønsker sig en lillebror, men får en lillesøster. Anbefalet for 2-4 år

"Mette får en lillesøster". Om Mette der kan mærke babyen sparke. Da mor skal føde, venter Mette og mormor i Tivoli. Bagefter tager de hen for at se Mettes nye ...

Annonce

... lillesøster. Anbefales for 2-4 år.

"Lottes lillebror". Sommetider er det rigtig dumt at have en lillebror, og sommetider er det dejligt, synes Lotte. Anbefales for 2-4 år.

"Lasse får en lillesøster". Lasse skal være storebror. Alle babyens fine ting passer lige til tøjkaninen Tulle. Da lillesøster kommer og tager plads i sine ting og hos mor, bliver Lasse jaloux. Anbefales 2-4 år.

"Jeg vil have mor for mig selv". Om Ole der langt om længe får en lillebror, men da lillebror kommer føler Ole ikke at der er tid og plads til dem begge. Anbefalet for 4-6 år, så den er måske lidt for svær at forstå for jeres dreng endnu ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men der er rigtig mange bøger og det vil være en rigtig god idé at læse nogle af disse, både nu for at forberede ham, men også når babyen er kommet :)

Han mærker forandringerne allerede nu og kan godt reagerer med at være mere pylret, blive hurtigere ked af det, virke mere tryghedssøgende osv. Det er helt naturligt at han reagerer på de forandringer som allerede sker og som han ikke forstår. Det er også helt naturligt at hans tanker ikke kredser om at skulle være storebror hele tiden eller særligt længe og det er kun godt. Det er vigtigt at han bruger sine kræfter på at være i børnehave. Det er en meget stor forandring at gå i børnehave for ham og kræver mange ressourcer.

Det vil naturligt også være udfordrende for ham, når den lille kommer - fordi han hjemme skal være "den store" og i børnehaven vil være "den lille". Det er ikke let at finde sin egen rolle og han vil naturligt godt kunne reagere på dette. Men det er rigtig godt at han når at blive kørt ind og er tryg ved børnehaven før den lille så kommer - det har I timet ret godt :)

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, - fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder