Svar: Suttestop og blestop

6. juni 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev og alle dine overvejelser :)

Nogle gange kan man faktisk godt stoppe med både ble og sut samtidig, ikke altid, men nogle gange. Det afhænger helt af hvad signaler barnet sender, hvor parat barnet virker og hvad der i øvrigt sker i barnets liv. Er han f.eks. lige blevet storebror eller startet i børnehave, så kan det godt være overvældende at skulle slippe både ble og sut på en gang, - modsat, så vil mange børn også netop synes at nu er de store og derfor netop søge at slippe ble og sut.

Hvis vi skal starte med renligheden, så lyder det faktisk som om at han er ved at være godt igang og jeg synes faktisk I skal prøve om ikke I kan gribe chancen her i løbet af sommeren. Han lyder faktisk som om at han er bevidst om, hvad der sker. Godt kan fornemme tissetrang og afføringstrang og det lyder også som om at han godt kan holde sig .. som jeg læser jeres brev, så kan han mærke han skal tisse og går så hen et bestemt sted i haven, hvor han tisser - altså egentlig der, hvor han burde lære at søge toilet eller potte.

Om det skal være toilet eller potte afhænger af hvad han virker til at føle sig tryg ved og have lyst til. Nogle børn vil helst sidde på toiletsæde og med en lille skammel, fordi de så føler sig mere som mor og far, andre er mere trygge ved potten på gulvet. Når I taler med ham om det, så spørg lidt ind til, hvad han mon har lyst til. Vis ham potter, toiletsæder osv. i butikken og se hvordan han reagerer og hvad han mon er parat til, om han synes det er spændende og er med på det eller slet ikke vil tale om det ... :) Han ved sandsynligvis godt at nogle af de andre børn i børnehaven ikke bruger ble mere ...

Sommeren er god at udnytte, fordi et er lettere at nå toilettet i tide, hvis man kun har lidt tøj på, det er naturligt sværere i en flyverdragt. Samtidig giver det også mulighed for at han kan løbe rundt uden ble, evt. bare med et par badebukser på, så han på den måde får lidt fornemmelse for det at tisse og hvad det er han skal mærke.

Men ellers er jeg tilhænger af at man lader bleen blive på og i stedet indfører faste toilettider. Bleen skal være en bukseble, der kan trækkes op og ned som et par underbukser og bleen fungerer som en sikkerhed. Det er ikke meningen at han skal tisse og lave i sin ble, men derimod bruge toilettet. Det er altid en succesoplevelse at have en tør ble, hvorimod det er et nederlag med våde bukser. En tør ble kan bruges igen og det er super, og er bleen våd, så var det jo godt han havde den på :)

De faste toilettider skal ligge om morgenen, som det første når han står op og om aftenen, f.eks. i forbindelse med at han får et aftenbad. Det kan også være inden I kører op for at handle eller inden han løber ud for at lege. til at begynde med er 2 toilettider dagligt nok - men stille og roligt vil det være rigtig godt at øge dette, så han kommer fast på toilettet med 3-4 timers mellemrum.

Det er naturligvis en forudsætning at han selv viser interesse for at ville træne renlighed - det er vigtigt at det foregår som et samarbejde og at I forklarer ham at I vil hjælpe ham og støtte ham. Det vil være en rigtig god idé at læse bøger sammen med ham om renlighed og at smide bleen og tale med ham om at det skal han også igang med nu, at I godt ved at det kan være svært og at I netop derfor synes det er rigtig fint med bleen, men at han også skal prøve toilettet og gøre det sammen med jer. At I hjælper ham, så han finder ud af det og lærer det :)

Det er vigtigt at I ikke spørger "skal du tisse?" for så vil han sige nej og vil få minutter efter så tisse alligevel. Derfor skal I i stedet, tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser, inden vi kører" som en helt naturlig regel der gælder for både voksne og børn. Det er ikke et spørgsmål om at træne renlighed, men mere et spørgsmål om at sådan gør man naturligt, det gør vi alle sammen og han må i den forbindelse også gerne se at I tisser, inden I tager af sted :)

Når han sidder på ...

Annonce

... toilettet og I har på fornemmelsen at han godt kan lave afføring, så prøv at få ham til at presse. Bed ham forsøge slå en prut, prøv at gøre det til noget sjovt, hvis han kan få numsen til at lave lyd - i forsøget på dette, vil han naturligt presse lidt og det kan gøre at der kommer lidt afføring ud. Vis ham det og ros ham, så han fornemmer at det ikke var så slemt og derfor stille og roligt lærer at det kan han også sagtens på toilettet, det behøver ikke være i bleen.

Hvis han går helt i baglås og har brug for at have sin ble på, når han laver afføring, så kan I godt lade ham gøre dette - men prøv at opfordre ham til at sætte sig på toilettet med bleen på, så det ikke foregår bag sofaen eller et andet sted, men stadig på toilettet. Så er tiden mod at gøre det uden ble kortere ...

Hvis han slet ikke vil samarbejde og I kan mærke at han bare ikke er parat, så må I naturligvis vente, men det kan være en god idé at gribe chancen, når den er der og det lyder faktisk som om at den er der nu ... :)

Med hensyn til sutten, så lyder det til at være en meget kær ven og i første omgang handler det nok meget om at få skruet behovet for den ned, så han ikke får den i løbet af dagen, men kun når han skal sove til middag og til aften. Det vil her være en rigtig god idé at give sutten en fast plads, hvor den så ligger indtil han skal i seng og skal bruge den igen. Han må gerne vide at den ligger der, kan selv være med til at lægge den på hylden og I kan så i løbet af dagen bekræfte at den ligger hvor han har lagt den og at den ligger der til han skal i seng, hvor han naturligvis får den igen.

Det kan være en rigtig god idé at læse bøger om at slippe sin sut og I kan også vise ham at der rundt omkring er suttetræer. De står ofte hos tandlægen, i parker, i bycentre osv. Nogle steder har legetøjsforretninger suttetræer og man kan "bytte" sutten for en lille gave - det fungerer naturligvis ofte sådan at barnet går med mor og far i butikken, hvor det afleverer sine sutter og så køber forældrene en lille ting til barnet i stedet.

Når I når det tidspunkt, hvor sutten skal stoppe helt, så grå det ofte lettest, hvis han selv er begyndt at miste interessen og behovet for sutten. Jo mere afhængig han er af sutten, jo sværere er den at komme af med. Derfor er det rigtig godt at bruge den mindre og mindre, så han stille og roligt lærer at han godt kan klare sig uden, han behøver ikke have den i munden, fordi han er lidt træt eller ked af det, eller fordi I skal køre en tur i bilen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Samtidig kan det også være en god idé at give ham en substitut for sutten, - ofte en bamse, som han så kan have hos sig og trøste sig med. Han må gerne selv være med til at vælge hvad bamse det skal være, nogle gange synes børn at noget er sødere, sjovere, rarere end det vi voksne synes og det er jo ham, der skal være glad for den.

Hvis sutten er ved at give suttebid og dermed skade tænderne, så er det en rigtig god idé at stoppe meget hurtigt og så er der ikke så meget at diskutere, men ellers kan man godt gøre det ved at trappe den ud og på den måde gøre afhængigheden af den mindre.

Det er som du er inde på naturligvis vigtigt at fjerne sutten på et tidspunkt, hvor man selv har overskud som forældre. Det er vigtigt at du/I kan yde den ekstra omsorg, som det ofte kræver, når der skal indføres nye vaner og rutiner. Derfor er det altid en god idé at stoppe med sutten op til en ferie eller lignende.

Det er også altid en god idé at læse bøger om at stoppe med sutten, så barnet på den måde også her pejles ind på at det er ved at være tid :)

Når man er stoppet med sutten, så behøver barnet ikke lange forklaringer, hvis det er ked af det og spørger efter sutten igen. Så må man minde barnet om at vi har sagt farvel til sutten, det er slut og så putte lidt med barnet i stedet, så det finder roen på en ny måde.

Håber du kan bruge dette videre og læs også gerne min artikel: "Når børn bruger sut", som du finder i min artikelsamling her på siden" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København