Suttestop og blestop

6. juni 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Suttestop og blestop

Kære Helen

Mit næste spørgsmål drejer sig ironisk nok også om sut – men med det modsatte formål: At sige farvel til den.

Storebror er lige fyldt 3 år. Det kalder jo på stillingtagen til den kære sut. Der er også tegn på, at bleen måske kunne komme af.

Storebror er meget glad for sutten. Han bruger den til at sove med og til trøst, når han slår sig, og i bilen. Det sidste er en dårlig vane, som vi er kommet ind i uden at nogen af os, husker hvordan. Når vi trøster med sutten, skal han give den igen, når han vil i gang med at lege igen. Han har den altså ikke i munden, når han går omkring. Og vi beder ham konsekvent tage den ud af munden, hvis han vil sige noget til os i f.eks. bilen. Men vi bruger den altså en del. Han bliver ikke kun trøstet med den, når han slår sig, men også hvis han bare bliver ked af det pga. træthed, frustration osv.

Mit spørgsmål går på, om der er nogle tegn på parathed/modenhed, man kan gå efter i forhold til at slippe sutten? Eller er det kun et spørgsmål om at se på kalenderen, hvad hans alder er, og hvornår der er en ferie eller lignende til at komme af med den?

I forhold til bleen har han tisset i haven, de dage, hvor det har været varmt. Han har endda bedt om at få bleen af, så han kunne gå ud og tisse i sit hjørne. Han har en enkelt gang eller to tisset på toilettet også. Vi har ikke anskaffet os en potte endnu.
Afføring laver han kun i bleen, men han fortæller os det. ”Jeg skal ned fra stolen, for jeg skal lave lort”, ”Nu kommer lorten”, ”Jeg er ikke færdig endnu” osv. Han virker ikke som om, at det ...

Annonce

... generer ham at gå rundt med en lort i bleen dog.

Han har været igennem en fase, hvor han gerne ville se lorten, hver gang vi skiftede, og det gør han også indimellem nu.

Nå men vi tænker, at det er flere tegn på, at vi måske skulle fokusere på at tilbyde potte og lade ham løbe bar over sommeren, så han evt. kunne smide bleen. Hvad tænker du om hans tegn?

Og så er der jo det, at sut og ble ikke så gerne skulle forlades samtidig, kan vi læse os til hos dig. Vores sundhedsplejerske har sagt, at der er et vindue til at smide ble ved 2 ½ år, og at vi skal gribe den nu, for ellers vil der gå længe, fordi hans blære bliver sløv eller hvad det var. Er du af samme holdning?

Umiddelbart har vi mest lyst til at komme af med sutten, fordi den irriterer os lidt. Men ikke mere end, at vi også får lidt ondt i maven over tanken om, hvor ked af det, han nok vil blive. Vi tror, at det bliver et stort savn.
Vi har en 3 ugers ferie forude. Og vi har 14 dage nu, hvor vi kunne prøve at få kørt hans bamse i stilling, så den følger med sutten hver gang. Med henblik på at erstatte sutten med bamsen, som vi kan se, du anbefaler.
Den ene uge er min mand dog bortrejst, så jeg kan få svært ved at finde overskuddet til at få bamsen med hver gang – og det er også svært at drosle ned på sutteforbruget, når man er alene med to børn.

Hvor travlt tænker du, at vi har med ble og sut?
Kan vi bare tage den med ro og give os selv lidt luft over sommeren til at komme ovenpå, og så skyde sut og bleprojekterne? Eller skal vi slå til på begge eller et af områderne?

Mange hilsner
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger