Svar: Måltiderne - 3 år, 9 mdr.

8. maj 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Dorthe

Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Det er rigtig dejligt at du er glad for at lave mad og laver mad der som udgangspunkt er børnevenligt og sundt. Det er også rigtig dejligt at storebror tilsyneladende spiser fint, - det smitter ofte lidt og medvirker til gode spisevaner, hvis familien generelt er glade for og prioriterer maden.

Med den alder dine drenge har, så vil det være oplagt at du inddrager dem og lader dem være med til at lave mad. De kan hjælpe til begge to samtidig eller du kan lade dem have hver sin maddag, hvor de så er med til at bestemme, hvad der skal laves og med til at lave maden.

Når børn deltager i madlavningen så ved de for det første hvad maden indeholder. De kender ingredienserne der kommer i, kender forskellige retter osv. og maden skal naturligt ofte smages lidt til undervejs - det giver en naturlig fornemmelse for og også lyst til at smage, når man "prøve smager" for at vurdere om der skal lidt mere krydderi i en ret.

Lad også drengene være med til at dække bord og gøre klar til aftensmaden, - det sender nogle signaler om at det at spise er noget I prioriterer og ikke noget der skal overstås i en fart og at det er vigtigt at I hygger jer, når I spiser. Det skal være en hyggestund og ligeså dejligt at sidde omkring bordet og spise aftensmad, som at sidde foran f.eks. fjernsynet.

Og derfor skal du også sørge for at der er en god stemning ved bordet og det betyder at du skal prøve at lade være med at rette på din søn. Lad være med at kommentere på hvordan han spiser, hvad han spiser og hvor meget han spiser.

Sørg altid for at der er mindst en ting på tallerkenen som din dreng godt kan lide. Hvis du ved at han f.eks. altid spiser brød eller gerne vil have pasta, kartofler eller andet, så lad en af disse ting være en del af maden. Når I så skal spise, så kan han starte med at spise sit brød og så er han igang. Hvis han ikke vil have noget af det andet, så lad ham være - så har han fået brød og så må det være ...

Annonce

... sådan.

Tving ham aldrig til at spise op, men accepter at der er mad han ikke spiser eller ikke bryder sig om. Du kan godt motivere ham til at spise lidt af maden - hvis han f.eks. beder om at få et stykke brød mere, så kan du godt sige "det må du gerne få, men du skal lige spise din frikadelle først" eller lignende. Men andre gange skal du bare lade ham spise sit brød og så er det den mad han spiser der.

Snyd ham aldrig ved at fortælle at maden er noget andet end det er. Så vil han ikke tro på dig og vil ikke føle sig tryg ved at spise og ved at smage på maden.

Giv ham sunde og nærende måltider dagen igennem. Hvis han spiser sundt, godt og varieret i løbet af dagen, så behøver du ikke bekymre dig så meget om hans indtag til aften.

Hold igen med sukker og sukkerholdige fødevarer. Giv ikke saftevand, sodavand, cacaomælk eller lignende, - det tager pladsen og appetitten og lysten til rigtig mad væk.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Brug ikke slik og søde sager som belønning for at spise sund mad. Det er at inddele maden i klasser, hvor de sunde ikke er rart at spise, men det usunde er bedst.

Og han skal ikke sidde ved bordet længere end I andre gør. Han bliver tilbudt mad sammen med I andre og kan spise det der er, - hvoraf der altid er en ting som han kan lide og som du ved han spiser, og når I er færdige med at spise, så er han også færdig.

Og så er det rigtig vigtigt at du ikke overhører hans signaler om sult og mæthed. Når han siger "Jeg er sulten" så skal du reagerer på det med det samme og give ham noget sundt at spise. Og sker det ½ time efter I har spist aftensmad, så gemmer du noget af aftensmaden til ham, så han kan få noget af det, når han kan spise det. Det er uden betydning om maden er blevet kold - hvis han spiser det og bedst kan lide det sådan, så er det okay.

Og ja - han må også meget gerne få et stykke rugbrød, en grovbolle eller en portion havregrød inden sengetid, så han ikke går sulten i seng. Det er helt okay.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Fortsat god appetit! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin