Brev:
Måltiderne - 3 år, 9 mdr.
8. maj 2012
Alder:
3 år, 9 mdr.
Måltiderne - 3 år, 9 mdr.
Hej Helen
Jeg har problemer med min yngste søn på snart 4 år når vi skal spise. Han er hverken for tyk eller for tynd. Problemet er, at det er et problem at få ham til at spise og han kan ikke lide retmeange ting og helst kun kold mad.
Til måltiderne foregår det sådan at lige når vi er blevet sat, så skal han på toilettet og det tager lang tid og jeg tænker det er en flugt. Derefter siger han stort set hverdag at han ikke kan lide maden. Han spiser modvilligt maden og som regel skal jeg op i det røde felt inden han spiser. Han er så længe om at spise og hele tiden skal jeg sige "spis nu" Det ender tit med at jeg taber tålmodigheden og hjælper ham, så vi kan blive færdige, hvilket egentlig er mod min vilje, men vil jo gerne have han skal have sin mad.
Hvis jeg lader ham slippe efter to mundfulde så kommer han en halv time efter jeg er færdig i køkkenet og siger han er sulten eller også når han lægges i seng. Nogen gange giver jeg ham noget mad, andre gange ikke. jeg har svært ved at være konsekvent, hvilket jeg ved er forkert, men jeg synes jo der er lang tid til næste morgen.
Det skal siges at jeg godt kan ide at lave mad og tænker altid over, at det er børnevenligt og sund mad, men nu er jeg altså ved at få nok og ved ikke hvordan jeg kommer ud af den unde cirkel. Min store søn spiser fint nok, men har jo heller ikke tålmodighed til at vente til den lille er færdig og han spørger knstant om han må gå. Får han lov at gå så vil den lille ikke blive siddende. Jeg er næsten altid alene med dem til aftensmåltidet, da min mand kommer sent hjem. Jeg er mildest talt ved at blive vanvittig af den måltidssituation og det kan de sikkert mærke. Jeg prøver virkelig hver dag at sige til mig selv at nu skal der være en hyggelig atmosfære, men det lykkes sjældent.
Det skal siges at han er glad for frugt, men det kan han jo ikke leve af. Stod det til ham ville han leve af søde sager og hindbær og jordbær. Jeg er virkelig ked af at det er sådan. Hvor længe skal jeg lade ham sidde med sin mad? Hvad kan jeg tillade mig at forlange af ham og hvad gør jeg når han kommer lige efter aftensmaden og siger han er sulten? Skal jeg give ham mad inden han skal sove? Hvordan får jeg ham til at spise mere varieret uden at han føler sig presset og hvor large kan jeg være, hvis han kun skal have det han kan lide?
Hilsen Dorthe