Måltiderne - 3 år, 9 mdr.

8. maj 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Måltiderne - 3 år, 9 mdr.

Hej Helen

Jeg har problemer med min yngste søn på snart 4 år når vi skal spise. Han er hverken for tyk eller for tynd. Problemet er, at det er et problem at få ham til at spise og han kan ikke lide retmeange ting og helst kun kold mad.

Til måltiderne foregår det sådan at lige når vi er blevet sat, så skal han på toilettet og det tager lang tid og jeg tænker det er en flugt. Derefter siger han stort set hverdag at han ikke kan lide maden. Han spiser modvilligt maden og som regel skal jeg op i det røde felt inden han spiser. Han er så længe om at spise og hele tiden skal jeg sige "spis nu" Det ender tit med at jeg taber tålmodigheden og hjælper ham, så vi kan blive færdige, hvilket egentlig er mod min vilje, men vil jo gerne have han skal have sin mad.

Hvis jeg lader ham slippe efter to mundfulde så kommer han en halv time efter jeg er færdig i køkkenet og siger han er sulten eller også når han lægges i seng. Nogen gange giver jeg ham noget mad, andre gange ikke. jeg har svært ved at være konsekvent, hvilket jeg ved er forkert, men jeg synes jo der er lang tid til næste morgen.

Det skal siges at jeg godt kan ide at lave mad og tænker altid over, ...

Annonce

... at det er børnevenligt og sund mad, men nu er jeg altså ved at få nok og ved ikke hvordan jeg kommer ud af den unde cirkel. Min store søn spiser fint nok, men har jo heller ikke tålmodighed til at vente til den lille er færdig og han spørger knstant om han må gå. Får han lov at gå så vil den lille ikke blive siddende. Jeg er næsten altid alene med dem til aftensmåltidet, da min mand kommer sent hjem. Jeg er mildest talt ved at blive vanvittig af den måltidssituation og det kan de sikkert mærke. Jeg prøver virkelig hver dag at sige til mig selv at nu skal der være en hyggelig atmosfære, men det lykkes sjældent.

Det skal siges at han er glad for frugt, men det kan han jo ikke leve af. Stod det til ham ville han leve af søde sager og hindbær og jordbær. Jeg er virkelig ked af at det er sådan. Hvor længe skal jeg lade ham sidde med sin mad? Hvad kan jeg tillade mig at forlange af ham og hvad gør jeg når han kommer lige efter aftensmaden og siger han er sulten? Skal jeg give ham mad inden han skal sove? Hvordan får jeg ham til at spise mere varieret uden at han føler sig presset og hvor large kan jeg være, hvis han kun skal have det han kan lide?

Hilsen Dorthe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire