Svar: Om at rydde op selv

3. maj 2012

Kategori:
Alder:
6 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til to

Tak for dit brev :)

Nu hvor din ældste dreng er blevet 6 år gammel, så kan du godt begynde at stille lidt krav omkring oprydning. Netop omkring 5-6 års alderen begynder børn at have lidt overblik over værelset og begynder også at have en evne til at sortere, ligesom han begynder at kunne se at oprydning har "en begyndelse og en slutning", han kan se det som en opgave, der skal udføres.

Der er mange faktorer der spiller ind, når det handler om oprydning og at have lyst til at rydde op. Det er f.eks. vigtigt at han selv kan se formålet med at rydde op. Det handler både om at han skal være glad for sit værelse og glad for de ting, han har der - det skal være rart at sætte tingene op og lave orden, fordi man synes ens værelse er pænt, sejt osv. Og nogle gange handler rodet om, at han måske har for mange ting på sit værelse, at han ikke kan overskue det og at han har brug for hjælp til at få sorteret i sit legetøj. Han går i skole nu og der er måske ting han har leget med siden han startede i børnehave, som han ikke leger med mere. Der kan også være ting, som han sætter stor pris på og gemmer som små skatte og netop dette kan også være vigtigt i forhold til at rydde op, - at der er ting, som skal passes på.

Det er også vigtigt at han kan overskue oprydningen og du kan her hjælpe og guide ham blandt andet ved at sikre, at han har kasser at putte tingene i. Det kan nogle gange hjælpe at grovsortere legetøjet, så biler kommer i én kasse, tog i en anden. Elektronisk legetøj i en bestemt skuffe, papirer, blyanter osv. i en anden skuffe osv. Så du hjælper ham med at finde ud af, hvor skal tingene være og så det er forholdsvist let at putte tingene væk. Nogle gange kan det hjælpe at sætte et billede på kassen eller skrive "tog" eller lignende, så han ved i hvilken kasse tingene skal ...

Annonce

... i. Hvis han skal fin-sortere så mister han overblikket og bliver for træt og får det ikke gjort og så kommer der en konflikt ud af det.

Du skal også forsøge at anerkende hans leg og det han er igang med at lege. Hvis han f.eks. har bygget en hel by med togbaner, huse osv., som han leger med over flere dage, så skal det naturligvis have lov til at stå.

Nogle gange kan det være en idé at lave oprydning som del af de små pligter man har i hverdagen. Ligesom der skal dækkes bord, børstes tænder osv. så skal man også redde sin seng og putte legetøjet i kasser. I nogle familier bruger man belønningssystemer, hvor barnet f.eks. får lommepenge for at passe sine pligter eller hvor man sætter krydser eller giver stjerner og når opgaverne så er udfyldt, så udløser det en tur i biografen eller andet, som barnet rigtig gerne vil. I nogle familier hjælper det med en sådan "gulerod" ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også en rigtig god idé at inddrage hans venner, når de er på besøg eller kræve at han bliver og rydder op, når han er på besøg hos dem. Det er rigtig dejligt at have venner med hjem og at lege med andre, men det afsluttes altid med at man fælles rydder op, så den der har haft gæster ikke står med oprydningen alene bagefter. Det er derfor en god idé f.eks. 20-30 minutter før man har aftalt at legekammeraten bliver hentet siger "Nu bliver du snart hentet, så nu skal I gå igang med at rydde op!".

Det at de hjælper hinanden er rigtig godt og det giver også din dreng lidt bevidsthed, når legekammeraten spørger "hvor skal den her hen?" og han så kan sige "i den kasse med bilerne" eller lignende. Og samtidig lærer begge børn også at det er helt naturligt og også forventeligt at man rydder op, det er en regel der gælder hos både den ene og den anden ...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder