Svar: Om at rydde op selv
3. maj 2012
Alder:
6 år, 5 mdr.
Kære mor til to
Tak for dit brev :)
Nu hvor din ældste dreng er blevet 6 år gammel, så kan du godt begynde at stille lidt krav omkring oprydning. Netop omkring 5-6 års alderen begynder børn at have lidt overblik over værelset og begynder også at have en evne til at sortere, ligesom han begynder at kunne se at oprydning har "en begyndelse og en slutning", han kan se det som en opgave, der skal udføres.
Der er mange faktorer der spiller ind, når det handler om oprydning og at have lyst til at rydde op. Det er f.eks. vigtigt at han selv kan se formålet med at rydde op. Det handler både om at han skal være glad for sit værelse og glad for de ting, han har der - det skal være rart at sætte tingene op og lave orden, fordi man synes ens værelse er pænt, sejt osv. Og nogle gange handler rodet om, at han måske har for mange ting på sit værelse, at han ikke kan overskue det og at han har brug for hjælp til at få sorteret i sit legetøj. Han går i skole nu og der er måske ting han har leget med siden han startede i børnehave, som han ikke leger med mere. Der kan også være ting, som han sætter stor pris på og gemmer som små skatte og netop dette kan også være vigtigt i forhold til at rydde op, - at der er ting, som skal passes på.
Det er også vigtigt at han kan overskue oprydningen og du kan her hjælpe og guide ham blandt andet ved at sikre, at han har kasser at putte tingene i. Det kan nogle gange hjælpe at grovsortere legetøjet, så biler kommer i én kasse, tog i en anden. Elektronisk legetøj i en bestemt skuffe, papirer, blyanter osv. i en anden skuffe osv. Så du hjælper ham med at finde ud af, hvor skal tingene være og så det er forholdsvist let at putte tingene væk. Nogle gange kan det hjælpe at sætte et billede på kassen eller skrive "tog" eller lignende, så han ved i hvilken kasse tingene skal i. Hvis han skal fin-sortere så mister han overblikket og bliver for træt og får det ikke gjort og så kommer der en konflikt ud af det.
Du skal også forsøge at anerkende hans leg og det han er igang med at lege. Hvis han f.eks. har bygget en hel by med togbaner, huse osv., som han leger med over flere dage, så skal det naturligvis have lov til at stå.
Nogle gange kan det være en idé at lave oprydning som del af de små pligter man har i hverdagen. Ligesom der skal dækkes bord, børstes tænder osv. så skal man også redde sin seng og putte legetøjet i kasser. I nogle familier bruger man belønningssystemer, hvor barnet f.eks. får lommepenge for at passe sine pligter eller hvor man sætter krydser eller giver stjerner og når opgaverne så er udfyldt, så udløser det en tur i biografen eller andet, som barnet rigtig gerne vil. I nogle familier hjælper det med en sådan "gulerod" ...
Det er også en rigtig god idé at inddrage hans venner, når de er på besøg eller kræve at han bliver og rydder op, når han er på besøg hos dem. Det er rigtig dejligt at have venner med hjem og at lege med andre, men det afsluttes altid med at man fælles rydder op, så den der har haft gæster ikke står med oprydningen alene bagefter. Det er derfor en god idé f.eks. 20-30 minutter før man har aftalt at legekammeraten bliver hentet siger "Nu bliver du snart hentet, så nu skal I gå igang med at rydde op!".
Det at de hjælper hinanden er rigtig godt og det giver også din dreng lidt bevidsthed, når legekammeraten spørger "hvor skal den her hen?" og han så kan sige "i den kasse med bilerne" eller lignende. Og samtidig lærer begge børn også at det er helt naturligt og også forventeligt at man rydder op, det er en regel der gælder hos både den ene og den anden ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske