Brev:
Om at rydde op selv
3. maj 2012
Alder:
6 år, 5 mdr.
Om at rydde op selv
Kære Helen.
Jeg er simpelthen ved at få fnat af at rydde op efter min søn på 6½. Hvornår vil du vurdere at et barn er stort nok til at kunne rydde op efter sig selv?
Jeg ved at det er et meget individuelt område, som så meget, men jeg er simpelthen så træt af at samle bitte små lego-ting op i hele huset. Reglen er egentlig at han skal rydde op efter sig, sådan kørte vi det i et års tid – fra han var ca 4½ og til han blev storebror for et år siden. Vi hjalp hinanden med at rydde hans ting op om aftenen, og det gik, så vidt jeg husker, ok. Det var selvfølgelig mig der gjorde det meste, men han hjalp lidt.
Men efter Lillebror er kommet til er det blevet mere run på, især om aftenen. Det er et spørgsmål om at få aftensmad, få børnene i bad og læse historie og putte inden det bliver alt for sent. Og det går så ud over oprydningen – og sikkert også andre ting. Jeg samler sammen i stuen om aftenen, men det hele får lov til at ligge og flyde på Storebrors værelse. Og så bliver der ryddet op en gang om ugen inden jeg støvsuger. I løbet af ugen minder jeg ham om at lægge ting på plads – enkelte og konkrete ting, men får ikke altid tjekket efter og håndhævet reglerne. Jeg orker simpelthen ikke at give mig i lag med det værelse mere end en gang om ugen.
Det virker ikke til at genere ham, overhovedet, at det hele flyder sådan. Når vi ordner hans værelse, denne her famøse gang om ugen, hjælper han til med at samle op og lægge på plads. Og for det meste går det ok. Få timer efter roder det igen. Det er jo hans værelse, hans verden, så hvis han vil have det rodet må det jo være hans valg, eller hvad? Hvornår vil du tro han er gammel nok til selv at skulle holde orden? Og har du et fif til hvordan han kan motiveres til at holde bedre orden?
Venlig hilsen
mor til to