Svar: Bordmanerer
16. april 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Pia
Tak for dit brev :)
Børn har brug for at få stimuleret alle deres sanser. De har brug for at blive trillet, vugget, gynget osv. fordi det påvirker deres balance og dermed den motoriske udvikling. De har brug for at vi taler med dem og stimulerer deres hørelse, fordi det udvikler deres sprog. De har brug for at vi ser på dem og viser dem ting, deler forskellige oplevelser, peger og taler om det vi ser, så de får stimuleret deres syn og de har også brug for at mærke. Det er vigtigt at børn får stimuleret deres følesans.
Og netop ved middagsbordet bliver følesansen ofte brugt rigtig meget. Jeres børn skal naturligt mærke, hvordan maden har forskellige konsistens, noget er blødt, andet hårdt, noget har en rug overflade osv. Det stimulerer deres lyst til at spise, at de får lov til at "mærke maden" og det er helt naturligt, det skal de have lov til.
Samtidig stimuleres alle andre sanser også og jeres børn lærer rigtig meget. Når jeres dreng putter mad op i glasset, så vandet løber over, så lærer han noget om væske og masse, når han slår tallerkenen eller gaflen i bordet, så lærer han noget om lyd, - og når han deler disse oplevelser med jer, så lærer han også grænser og hvad I synes er sjovt og hvad I ikke synes om. At sidde ved middagsbordet er en bombardement af læring, vigtig læring.
Det er naturligvis vigtigt at lære sit barn at det skal spise pænt. Det handler om at vi jo gerne vil kunne tage vores børn med ud at spise eller invitere gæster uden at være urolige for at tante Oda bliver smurt ind i sovs ... :) Men det er vigtigt også at anerkende barnets lyst til at udforske. Og nogle gange, når børn leger meget med maden, så er det fordi de savner udfordringen og muligheden for at lære dette andre steder. Derfor er det en rigtig god idé at I f.eks. giver jeres dreng mulighed for at lege med en vandbane i haven eller på badeværelset, at han har en vandkande, han kan hælde med, skåle og bøtter osv. Det er vigtigt at han har en tromme, som han kan lave lyd med, så han ikke behøver sidde og tromme skeen i bordet. Det er vigtigt at han er med til at lave boller og får lov til at sidde med bolledejen i hænderne og forme bollerne, så han ikke behøver sidde med hænderne i maden, for at mærke at det klistrer.
Jo mere I kan anderkende hans lyst til at udforske sine sanser uden for middagsbordet, jo mere vil han naturligt ikke have brug for at gøre det ved middagsbordet og jo mere vil I også kunne sige "jeg vil ikke have du banker skeen i bordet, det laver mærker - hvis du gerne vil banke og lave lyd, så kan du slå på din tromme". Så I både fortæller ham, hvad I gerne vil have eller ikke vil have, og lærer ham de regler der er, men også anderkender hans lyst til at lave lyd og giver ham et alternativ.
Og det gælder begge jeres børn, både den yngste og den ældste :) Og I kan generelt ikke forvente at børnene bliver siddende ved bordet. Når de er færdige med at spise, så skal de have lov til at komme ned fra bordet, lege og lave noget andet, imens I så spiser jeres mad. Hvis jeres dreng så kommer og alligevel er mere sulten, så inviterer I ham med til bordet igen "vil du have mere, det må du godt få, men så skal du lige sætte dig på din stol" og så kan han spise lidt mere.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske