Brev:
Bordmanerer
16. april 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Bordmanerer
Hej Helen
Tak for dine altid gode svar!
Jeg har lige et spørgsmål angående bordmanerer.
Jeg har en veninde med fire børn. Hun mener, at jo mere babyer og små børn får lov at lege med maden, desto hurtigere spiser de pænt. Det synes jeg i sin tid lød meget fornuftigt, så vores søn har fået lov at undersøge maden, og lege med mad, f.eks. putte ærter i vand og fiske dem op, kvadre mad ud mellem fingrene, bruge sin ske i vandglasset mv.
Gradvist er dette naturligt hørt op. Idag spiser han med gaffel eller ske, samtidig med, at han bruger fingrene til noget der er lettere for ham at hapse med fingrene, som vi andre ville bruge gaflen til. Vi opfordrer ham her til at bruge sin gaffel.
Som regel sidder han pænt, men af og til vil han gerne putte mad op i vandglasset, eller kvadre i maden med fingrene. (Måske pga kedsomhed eller måske fordi han prøver grænser af). Når det sker, irettesætter vi ham, og han er også udemærket klar over hvad han må.
Min kæreste mener, at vores søn griser med maden fordi vi(jeg) har givet ham lov til at eksperimentere sådan med maden, jeg mener at det er for tidligt at forvente, at han sidder 100 procent pænt.
Derfor er vi uenige om:
1) Hvad man kan forvente af en dreng på 2,5 og
2) Hvormeget vores datter skal have lov at eksperimentere med maden.
Hvad mener du?
Med venlig hilsen
Pia