Svar: Enormt glad for mor
16. april 2012
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hej med dig
Børn konkurrer om forældrenes kærlighed og opmærksomhed. Og jeres børn konkurrerer meget og ser hinanden som rivaler - man kan sige, at den jalousi der er imellem dem dybest set handler om at de hver især har et dybt ønske om at få jeres kærlighed ... Og jeg ved godt at du giver dem masser af kærlighed og prioriterer dem begge højt, men følelsen af at skulle kæmpe for sin plads, kan de stadig godt have og følelser er ikke altid rationelle. Vi kan sagtens tænke et med vores hoved og så i vores hjerte føle noget andet ....
Søskendejalousi handler om de tre store følelser vrede, sorg og angst. Barnet føler vrede over at være blevet sat i denne situation, barnet føler sorg over ikke at have mor eller far for sig selv og angsten handler om at være bange for at mor og far bedre vil kunne lide den anden, end de vil kunne lide mig.
Både jeres søn og datter reagerer som de gør fordi de:
- føler sig tilsidesat
- ikke føler at de er den foretrukne
- føler sig uværdige til jeres kærlighed og sammenligner sig med sin søskende, der er en rival
- føler sig usynlige
- føler ikke at der er tilstrækkeligt med kærlighed til alle
- føler "min plads i mors hjerte er alt for usikker"
Der er mange gode ting forbundet med at have søskende og du skal prøve at se det positive i at dine børn skal lære at håndtere alle disse svære følelser. Det er rigtig god læring fremover, både i forbindelse med deres sociale tilgang til andre børn, men også i de parforhold de selv skal være i engang ...
Du kan gøre flere ting for at dine børn ikke skal føle sig tilsidesat og for at de hver især stadig føler sig elsket og mødt. Det kan f.eks. være en rigtig god idé at du prioriterer at lave alene ting med dem begge. At I ikke altid laver ting sammen som familie, hvor de hele tiden skal give plads til hinanden, men at du laver ting med dem hver især, hvor de føler sig set, mødt og mærker at de prioriteres hundrede procent.
Og så skal du i forhold til lillesøster prøve at rumme hendes følelser, hendes "vildskab", når hun føler sig forbigået, så hun mærker at du faktisk ser hende og godt ved hvad der sker. Du må f.eks. gerne sætte ord på, at du kan se at hun bliver vred eller føler sig uden for og samtidig også forklare hende, at storebror også skal have knus og have lov til at sidde på skødet, og at der naturligvis er plads til hende bagefter. (og naturligvis gøre det modsatte i forhold til ham).
Og du skal forsøge ikke at virke afvisende i din måde at sige nej på, når du siger "mor har lige brug for at sidde her alene", måske lige give hende et knus, så hun mærker din kontakt før du siger, at du gerne vil have lidt tid for dig selv ...
Det er svært at have flere børn og nogle gange kan det være rigtig svært at fordele sol og vind lige, men du kan ikke gøre andet end forsøge at tilgodese dem begge og prøve at give dem plads og så samtidig lytte og anerkende de svære følelser der opstår, fordi det er svært at skulle dele mor og far med en anden.
Jeg kan se at der ligger endnu et brev fra dig i brevkassen, som handler om lidt samme problematik - bare omkring storebror og jeg vil uddybe mit svar der :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske