Brev:
Ikke alderssvarende reaktioner
16. april 2012
Alder:
5 år, 5 mdr.
Ikke alderssvarende reaktioner
Kære Helen.
Jeg skriver fordi min søn på 5½ år ikke reagerer alderssvarende på nogle ting.
Han har altid været en følsom dreng med meget lidt tro på egne evner og han opgiver altid hvis ikke tingene lykkes i første forsøg og vi kan IKKE få ham til at prøve igen.
Vi lægger meget omsorg og kærlig opbakning i at lære ham andre måder at gøre tingne på, men han bliver tavs og stædig.
Når han har legekammerater herhjemme og de viser interesse for hans lillesøster, ja så bryder helvede løs. Han bliver sur og ked og går i et andet rum.
Han føler at de hellere vil lege med lillesøster frem for ham og der sker det i ham, at han ikke føler sig god nok.
Det er et stort problem og vi må hele tiden holde lillesøster væk og sige til hans legekammerater, at nu er de her for at lege med ham..
Selvfølgelig skal lillesøster ikke være med i deres leg, men det er ved den mindste kommunikation mellem legekammerat og lillesøster. Det er især hans pigelegekammerater.
Han kan finde på at lægge sig på alle fire og kravle hen langs panelerne. Noget der får mig op i det røde feldt.
Jeg beder ham om at rejse sig og siger han opfører sig som en baby.
Han kan komme mange gange hvis ikke legekammeraterne gider at lege det samme som ham.
Jeg har prøvet både som den igangsættende, lagt ansvaret over på ham og "overhørt" hans surhed.
Det er ikke til at holde ud og nu har jeg sagt til ham, at han ikke kan have legekammerater med hjemme før han kan opføre sig ordentligt. Jeg har talt meget med ham om hvad det gør ved andre, når han opfører sig sådan og at han må lære, at give og tage i en leg.
Når han er hjemme hos andre går det ofte bedre. I børnehaven trækker han sig hurtigt, hvis han bliver utryg.
Nu skal han starte i skole om 14 dage og jeg ved det er en god skole der har øje på børnenes sociale sammenspil, men ejge r altså nervøs for, hvordan det kommer til at gå ham.
Det bliver nok fint at han kommer ud af den rolle han har i børnehaven nu (ja de andre børn vil ham vildt gerne), men har trækker sig jo. Jeg er så nervøs for om han bliver en outsider.
Han er enormt god ellers til at få gang i nye legerelationer, men så snart det er en større gruppe som har gang i en leg, så har han meget svært ved at komme ind i legen og har brug for voksen hjælp.
Skal vi holde møde med SFO´en/klasselæreren før start, eller skal vi se hvordan det går.
Vi vil heller ikke sætte ham i en bås fra start..
Han har rykket meget det sidste år og er blevet mere modig og kan sige bedre fra.
Nogle legekammerater leger han så godt med at vi slet ikke hører dem når de leger, så det er ikke hver gang det er sådan.
Kærlig hilsen mor