Svar: Ændre mor magnet til far magnet?
4. april 2012
Alder:
2 år, 9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
I skal naturligvis overveje om du skal rejse eller blive hjemme, når situationen er som den er ... :) Vælger du at tage af sted, så er det vigtigt at du stoler på at far kan klare situationen, uden at det ender med at de "råber af hinanden" og far skal være tryg ved at være alene på skansen.
Børn bruger os voksne som et spejl. Og det er vigtigt at far kan signalere ro og overblik, når du ikke er der. De vil spejle sig i ham og i de signaler far sender og hvis far virker rolig, glad, har overskud og styr på tingene, så vil drengene også være mere rolige, glade og gå ud fra at det hele går fint. Men hvis far virker usikker, stresset, mangler overblikket, - ja så vil drengene naturligt også være mere urolige, protestere mere og afprøve flere grænser ...
Nogle gange kan det være en god idé at "gøre noget andet end de plejer" og lave nye rutiner og regler, fordi mor ikke er hjemme. Far er ikke dig og gør derfor tingene anderledes end dig og derfor kan det nogle gange være en idé at lave et ritual som kun gælder, når mor ikke er der. Noget drengene og far har sammen. Det kan være at de f.eks beslutter at de skal sove i dobbeltsengen alle tre og at far og drengene lægger sig sammen, læser godnathistorie, snakker, hygger osv. inden de så falder i søvn og sover sammen.
Nogle gange går tingene helt af sig selv og de vil naturligt ikke søge dig eller spørge efter dig, fordi de ved du ikke er der, så den mulighed er udelukket. Men ellers er det generelt en god idé at lade far deltage så meget i de daglige gøremål omkring drengene som muligt. Jo mere far er med til at bade dem, skifte dem, I spiser sammen, far putter, læser godnathistorie osv. jo mere naturligt vil han også kunne tage over, når og hvis du ikke er hjemme.
Det er også vigtigt at du signalerer at far kan ligeså godt som du kan. At du f.eks. hvis han hjælper dem med badet og de vil at mor skal, at du så anerkender dette men samtidig holder fast i at far kan ligeså godt som dig "jeg ved godt du gerne vil have jeg hjælper, men nu hjælper far dig, og så kommer jeg og hjælper dig med tøjet bagefter" eller lignende. Så drengene hører at du er der og gerne vil hjælpe, men at du også bakker op om at far kan ligeså godt.
Du skal naturligvis altid hjælpe og være der, når du kan mærke at de har brug for deres mor, trøste, berolige anderkende osv. Og hvis du fornemmer at de sover mest trygt og roligt, når det er dig der putter, så skal du naturligvis putte. Men det betyder ikke at far ikke også skal sige godnat. Hvis du altid tager over, når far er igang med at hjælpe drengene og de vil have dig, så signalerer du også at de har ret i at du er bedre til det ... Derfor er det ofte en god idé at igen at sige "jeg kommer og siger godnat, når far har læst godnathistorie" eller lignende, så de igen hører at du ikke afviser dem, men at I begge tager del i putteritualet.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske