Svar: Ændre mor magnet til far magnet?

4. april 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

I skal naturligvis overveje om du skal rejse eller blive hjemme, når situationen er som den er ... :) Vælger du at tage af sted, så er det vigtigt at du stoler på at far kan klare situationen, uden at det ender med at de "råber af hinanden" og far skal være tryg ved at være alene på skansen.

Børn bruger os voksne som et spejl. Og det er vigtigt at far kan signalere ro og overblik, når du ikke er der. De vil spejle sig i ham og i de signaler far sender og hvis far virker rolig, glad, har overskud og styr på tingene, så vil drengene også være mere rolige, glade og gå ud fra at det hele går fint. Men hvis far virker usikker, stresset, mangler overblikket, - ja så vil drengene naturligt også være mere urolige, protestere mere og afprøve flere grænser ...

Nogle gange kan det være en god idé at "gøre noget andet end de plejer" og lave nye rutiner og regler, fordi mor ikke er hjemme. Far er ikke dig og gør derfor tingene anderledes end dig og derfor kan det nogle gange være en idé at lave et ritual som kun gælder, når mor ikke er der. Noget drengene og far har sammen. Det kan være at de f.eks beslutter at de skal sove i dobbeltsengen alle tre og at far og drengene lægger sig sammen, læser godnathistorie, snakker, hygger osv. inden de så falder i søvn og sover sammen.

Nogle gange går tingene helt af sig selv og de vil naturligt ikke søge dig eller spørge efter dig, fordi de ved du ikke er der, så den mulighed er udelukket. ...

Annonce

... Men ellers er det generelt en god idé at lade far deltage så meget i de daglige gøremål omkring drengene som muligt. Jo mere far er med til at bade dem, skifte dem, I spiser sammen, far putter, læser godnathistorie osv. jo mere naturligt vil han også kunne tage over, når og hvis du ikke er hjemme.

Det er også vigtigt at du signalerer at far kan ligeså godt som du kan. At du f.eks. hvis han hjælper dem med badet og de vil at mor skal, at du så anerkender dette men samtidig holder fast i at far kan ligeså godt som dig "jeg ved godt du gerne vil have jeg hjælper, men nu hjælper far dig, og så kommer jeg og hjælper dig med tøjet bagefter" eller lignende. Så drengene hører at du er der og gerne vil hjælpe, men at du også bakker op om at far kan ligeså godt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis altid hjælpe og være der, når du kan mærke at de har brug for deres mor, trøste, berolige anderkende osv. Og hvis du fornemmer at de sover mest trygt og roligt, når det er dig der putter, så skal du naturligvis putte. Men det betyder ikke at far ikke også skal sige godnat. Hvis du altid tager over, når far er igang med at hjælpe drengene og de vil have dig, så signalerer du også at de har ret i at du er bedre til det ... Derfor er det ofte en god idé at igen at sige "jeg kommer og siger godnat, når far har læst godnathistorie" eller lignende, så de igen hører at du ikke afviser dem, men at I begge tager del i putteritualet.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder