Svar: Opdragelse - 2 år, 10 mdr.

5. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære stolte mor

I må meget gerne bede Simon vente lidt og lære ham ikke at afbryde, når andre taler. Det skal naturligvis gøres med anerkendelse for hans lille person og for hans lyst til at deltage i samtalen og hans behov for at føle at han er med og at I ser ham.

Det kan være en god idé nogle gange at give ham lidt fysisk kontakt imens han skal vente - så du lige tager hans hånd eller lader ham sidde hos dig, imens du taler færdig med far eller en anden og så derefter kikker på ham og giver ham tid. Det at du lige rører ved ham viser ham, at du gerne vil ham og ikke har glemt ham.

Det er også en rigtig god idé at du, når I er sammen med andre og han f.eks. afbryder bedstemor eller en anden siger "bedste og far taler lige nu, du kan spørge om lidt" eller lignende, så ...

Annonce

... du både viser ham at de to er igang med at tale og ikke bør afbrydes, men så du også kan tage ordet for ham når der så er plads til det "så skat, nu må du gerne sige det du ville" eller lignende, så han mærker at du også hjælper ham med at komme til orde. For nogle gange kan voksne jo også tale og tale i urimeligt lang tid.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det kan også være en idé at I f.eks. om aftenen laver en "fortælle runde", hvor I skiftes til at fortælle hvad I f.eks. har lavet i løbet af dagen, eller hvad I glæder jer til der skal ske i morgen eller hvad I nu har lyst til at sige. Så I på den måde stille og roligt får lidt fokus på at nu taler den ene og derefter den anden osv. og at alle får hver deres tur og alle kan blive hørt :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor