Svar: Opdragelse - 2 år, 10 mdr.
5. marts 2012
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære stolte mor
I må meget gerne bede Simon vente lidt og lære ham ikke at afbryde, når andre taler. Det skal naturligvis gøres med anerkendelse for hans lille person og for hans lyst til at deltage i samtalen og hans behov for at føle at han er med og at I ser ham.
Det kan være en god idé nogle gange at give ham lidt fysisk kontakt imens han skal vente - så du lige tager hans hånd eller lader ham sidde hos dig, imens du taler færdig med far eller en anden og så derefter kikker på ham og giver ham tid. Det at du lige rører ved ham viser ham, at du gerne vil ham og ikke har glemt ham.
Det er også en rigtig god idé at du, når I er sammen med andre og han f.eks. afbryder bedstemor eller en anden siger "bedste og far taler lige nu, du kan spørge om lidt" eller lignende, så du både viser ham at de to er igang med at tale og ikke bør afbrydes, men så du også kan tage ordet for ham når der så er plads til det "så skat, nu må du gerne sige det du ville" eller lignende, så han mærker at du også hjælper ham med at komme til orde. For nogle gange kan voksne jo også tale og tale i urimeligt lang tid.
Det kan også være en idé at I f.eks. om aftenen laver en "fortælle runde", hvor I skiftes til at fortælle hvad I f.eks. har lavet i løbet af dagen, eller hvad I glæder jer til der skal ske i morgen eller hvad I nu har lyst til at sige. Så I på den måde stille og roligt får lidt fokus på at nu taler den ene og derefter den anden osv. og at alle får hver deres tur og alle kan blive hørt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske