Svar: Bierne og blomsterne forklaret for en 6 årig

29. januar 2012

Kategori:
Alder:
6 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Du er bestemt ikke den eneste forældre, som synes det med blomsterne og bierne er svært at tale om, for hvor meget skal man fortælle, hvad har barnet egentlig brug for at høre med den alder barnet har osv. Det er svært.

Jeg synes du skal købe en bog om emnet. Og ja, faktisk kan det være en god idé at købe bogen, og have den liggende sammen med de øvrige bøger, fordi det så virker naturligt og er en bog, som I selvfølgelig kan læse i en gang imellem, når han har lyst :) I kan naturligvis også låne en på biblioteket.

Jeg synes du skal tage initiativet. Din dreng har spurgt, han har givet dig en åbning og den skal du gribe. Så køb en bog og sig "jeg har købt en bog, som jeg rigtig gerne vil læse sammen med dig. Det er en lidt anerledes bog, end dem vi plejer at læse, for den her bog handler om hvordan man får et lille barn, hvordan et lille barn kommer ind i maven" eller lignende. Og sig også "kan du huske at du spurgte mig "FCK-boller med de små .. Hvad betyder boller?". Det er noget at det jeg gerne vil tale med dig om, for du er så stor nu, at det er vigtigt at du ved det". Så du anerkender at han har spurgt, så du får forklaret ham at det her er noget vigtigt og at du gerne vil tale med ham om det, fordi han er gammel nok til at vide noget nu ..

Og så skal I læse lidt i bogen og nogle af de ord du læser vil du måske skifte ud og i stedet bruge andre ord eller beskrive det på en lidt anden måde som du nu synes det passer til dig og ham og det er helt fint. Bogen har den fordel, at det er lidt lettere at tale om det det står, det er lidt lettere at læse op og kommenterer på det der læses op, og det hjælper at sidde og kikke i bogen - i stedet for at sidde og kikke direkte på hinanden, så kan I begge blive lidt forlegne.

Din dreng har ganske givet fanget at det her med "boller" det er noget som er noget særligt. Det er noget som de andre børn griner af, det er noget der har en speciel betydning og han har naturligt også mærket din reaktion. Det er vigtigt at du ser det som noget rigtig godt og positivt at han spørger og du skal endelig opfordre ham til at spørge igen.

For det er kun, hvis du lytter til hvad han spørger om, at du kan finde ud af, hvor han er i sine tanker og hvad han har behov for at høre. Og på den måde også give nogle svar, som han kan bruge til noget og ikke svarer noget, som han ikke forstår eller bliver bange for.

Vi skal som du skriver, være ærlige i vores svar, men vores svar skal naturligvis tilpasses barnets udvikling, barnets alder og barnets behov.

Det er også vigtigt at du ...

Annonce

... sætter ord på og taler med din dreng om nogle af de ord han naturligt hører. Han vil høre mange ord i skolen, har allerede hørt mange i børnehaven, men vil høre endnu flere. Og det er vigtigt at du viser ham at du også kende de ord, men at I hos jer, kalder tingene noget andet. Det kan f.eks. være at du siger "det er ikke pænt at sige røv, hjemme hos os siger vi numse" eller lignende. Og i forhold til det her med "bolle", så kan du sige, som du så fint har gjort "det er en vulgær/ikke pæn måde at sige når to voksne er glade for hinanden og kysser og krammer".

Du kan her også sige "jeg siger at man elsker, eller at man går i seng sammen. Der er også nogen der siger at man har sex". Og på samme måde skal du forklare de ord han også hører f.eks. pik og kusse - "det synes jeg ikke er pæne ord, her hjemme siger vi tissemand og tissekone og hvis man spørger en læge, så vil lægen sige at det hedder penis og vagina". Så du stille og roligt forklarer at der findes mange ord for det samme og hvad ord du synes om, hvad ord du vil have I bruger derhjemme.

Jeg har ved en søgning på nettet fundet et par titler på bøger, som du kan se nærmere på. Nogle af dem er meget gamle, og de må så lånes på biblioteket:

"Sådan får man et barn" af Per Holm Knudsen, fra 2008. I enkle tegninger fortælles om, hvordan fars og mors kærlighed bliver til et barn. Bogen udkom første gang i 1971 og blev relanceret i 2008.

"Er det her der bliver bollet?", af Maise Njor, fra 2009. Følg en familie med to børn, Frederik på 5 og Marie på 8. Mor er gravid, og det giver anledning til en del bramfrie spørgsmål: "Hvordan kom lillesøster ind i mors mave?", "Har jeg været inde i den der lille tissemand?!" og "Er det her, der bliver bollet?".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

"Hvordan får man børn?" af Karin Levander og Gunilla Kvarnström, fra 1978. Billedbog om 5 årige Thomas, der gerne vil vide, hvordan babyen er kommet ind i mors mave.

"Hvor kommer du fra?" af Sonja Härdin, fra 1998. Gennem et ungt forelsket par fortælles om, hvordan man får børn og om kønsorganer, sædceller, orgasme og befrugtning. Graviditet og fosterudvikling samt fødslen. Anbefales fra 6 år.

"Sådan børn" af Linda Gil Olivares, fra 1993. Om mandens og kvindens udvikling, kønsorganer, kønsceller, samlejet, svangerskabet, fødslen og forældrene efter fødslen. Stregtegninger med en kort ledsagende tekst. Anbefales fra 3 år.

"Hvordan mor?" af Sten Hegeler, udkom første gange i 1948. Sexoplysning for børn i børnehavealderen og de første skoleklasser.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med fortællingerne :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.