Svar: Morglad ...
15. december 2011
Alder:
2 år
Kære Louise
Tillykke med at du venter dig igen, hvor lyder det dejligt :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind og som gør, at jeres datter er ekstra glad for mor i øjeblikket og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
For det første har din graviditet sandsynligvis betydning. Du har måske haft lidt kvalme og derfor været lidt fraværende, du har sandsynligvis heller ikke løftet og båret rundt på din datter som du plejer, og måske har du ubevidst stillet lidt flere krav til hende, som handler om at hun stille og roligt skal gøres mere selvhjulpen.
Det kan også være at du, netop fordi du mærker at hun foretrækker dig, og du naturligt også gerne vil at hun skal ville sin far, har presset lidt på at far skal tage over og at far er ligeså god som dig. Det er han naturligvis også, men hvis hun føler at du skubber hende væk, så vil det gøre at hun klynger sig mere.
Så det at du er gravid kan altså sagtens spille ind og påvirke jeres hverdag og dermed jeres datter mere end I umiddelbart lige tror .. :)
Det er også sådan at børn naturligt i perioder vil klynge sig mere til den ene forældre end til den anden og netop i 2 års alderen, så vil børn naturligt begynde at danne deres eget selvbillede. Dette oplever man tydeligst ved at barnet begynder at udtrykke eget navn, sige "jeg" eller "det er min", hvilket netop viser, at hun er igang med at blive bevidst om, hvem hun selv er.
Og med til dannelsen af eget selvbillede hører også en større bevidsthed om, at hun er en pige og at hun derfor har noget tilfælles med mor, for far er jo en dreng. Det kan således også spille ind at jeres datter begynder at se på sig selv på en anden måde og se på sin rolle i familien på en ny måde, ligesom mor og far ikke kun er mor og far, men hendes bevidsthed om jeres forskellighed vokser også nu.
Som udgangspunkt skal hun naturligvis have sin mor, når hun gerne vil det. Ogo det er rigtig godt at tænke det sådan, at hendes mordepot skal fyldes op, fordi hun så har noget at tære af, når mor og hun ikke er sammen. Men det betyder ikke at det så kun er mor der skal gøre alt, for far kan naturligvis de fleste ting fuldstændig ligeså godt som mor kan og det er vigtigt at I begge bakker op om at far også kan.
Det er vigtigt at I også ser tingene som noget fælles og at det f.eks. ikke kun er mor der putter, men at både mor og far siger godnat, ligesom både mor og far kan hjælpe, når hun skal i bad. Det vil f.eks. være fint, hvis far f.eks er den der giver aftenbadet og hvis hun søger mor, så er der ikke noget i vejen for at du bakker op om at det er far, der bader hende "det er far der bader dig idag", så hun direkte hører at det har du det godt med. Og samtidig må du jo gerne deltage i badet "far bader dig, så kommer jeg og giver dig tøj på bagefter" hvis det er en fordeling som hun så også synes er okay og så det hele ikke kun gøre af den ene.
Når hun skal sove, så er det fint at du læser godnathistorie nogle gange og at far gør det andre gange og igen kan du eller far sige "far læser for dig og så kommer mor og kysser godnat bagefter" - igen så hun naturligt siger godnat til begge og så der bakkes op om at I sagtens kan finde ud af det begge to :)
Når hun har svært ved at tage afsked til dig, så gør ikke for stort et nummer ud af det. Du skal gå ud af døren, hun kan vinke sammen med far i vinduet, hvis I har mulighed for det og så afleder far hende "så nu er mor kørt, kom skal vi spille et spil" eller lignende. Så hun siger farvel, men også hjælpes videre. Og når hun søger dig, spørger efter dig, så må far bekræfte "mor kommer igen" og så igen ikke væve i at hun nu må nøjes med ham eller at hun hellere vil mor, bare bekræfte at du stadig er der og så få hende videre.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske