Svar: Morglad ...

15. december 2011

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Louise

Tillykke med at du venter dig igen, hvor lyder det dejligt :)

Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind og som gør, at jeres datter er ekstra glad for mor i øjeblikket og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig :)

For det første har din graviditet sandsynligvis betydning. Du har måske haft lidt kvalme og derfor været lidt fraværende, du har sandsynligvis heller ikke løftet og båret rundt på din datter som du plejer, og måske har du ubevidst stillet lidt flere krav til hende, som handler om at hun stille og roligt skal gøres mere selvhjulpen.

Det kan også være at du, netop fordi du mærker at hun foretrækker dig, og du naturligt også gerne vil at hun skal ville sin far, har presset lidt på at far skal tage over og at far er ligeså god som dig. Det er han naturligvis også, men hvis hun føler at du skubber hende væk, så vil det gøre at hun klynger sig mere.

Så det at du er gravid kan altså sagtens spille ind og påvirke jeres hverdag og dermed jeres datter mere end I umiddelbart lige tror .. :)

Det er også sådan at børn naturligt i perioder vil klynge sig mere til den ene forældre end til den anden og netop i 2 års alderen, så vil børn naturligt begynde at danne deres eget selvbillede. Dette oplever man tydeligst ved at barnet begynder at udtrykke eget navn, sige "jeg" eller "det er min", hvilket netop viser, at hun er igang med at blive bevidst om, hvem hun selv er.

Og med til dannelsen af eget selvbillede hører også en større bevidsthed om, at hun er en pige og at hun derfor har noget tilfælles med mor, for far er jo en dreng. Det kan således også spille ind at jeres datter begynder at se på sig selv på en anden måde og se på sin rolle i familien på en ny måde, ligesom mor og far ikke kun er mor og far, men hendes bevidsthed om jeres forskellighed vokser også nu.

Som udgangspunkt skal hun naturligvis have sin mor, når hun gerne vil det. Ogo det er ...

Annonce

... rigtig godt at tænke det sådan, at hendes mordepot skal fyldes op, fordi hun så har noget at tære af, når mor og hun ikke er sammen. Men det betyder ikke at det så kun er mor der skal gøre alt, for far kan naturligvis de fleste ting fuldstændig ligeså godt som mor kan og det er vigtigt at I begge bakker op om at far også kan.

Det er vigtigt at I også ser tingene som noget fælles og at det f.eks. ikke kun er mor der putter, men at både mor og far siger godnat, ligesom både mor og far kan hjælpe, når hun skal i bad. Det vil f.eks. være fint, hvis far f.eks er den der giver aftenbadet og hvis hun søger mor, så er der ikke noget i vejen for at du bakker op om at det er far, der bader hende "det er far der bader dig idag", så hun direkte hører at det har du det godt med. Og samtidig må du jo gerne deltage i badet "far bader dig, så kommer jeg og giver dig tøj på bagefter" hvis det er en fordeling som hun så også synes er okay og så det hele ikke kun gøre af den ene.

Når hun skal sove, så er det fint at du læser godnathistorie nogle gange og at far gør det andre gange og igen kan du eller far sige "far læser for dig og så kommer mor og kysser godnat bagefter" - igen så hun naturligt siger godnat til begge og så der bakkes op om at I sagtens kan finde ud af det begge to :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når hun har svært ved at tage afsked til dig, så gør ikke for stort et nummer ud af det. Du skal gå ud af døren, hun kan vinke sammen med far i vinduet, hvis I har mulighed for det og så afleder far hende "så nu er mor kørt, kom skal vi spille et spil" eller lignende. Så hun siger farvel, men også hjælpes videre. Og når hun søger dig, spørger efter dig, så må far bekræfte "mor kommer igen" og så igen ikke væve i at hun nu må nøjes med ham eller at hun hellere vil mor, bare bekræfte at du stadig er der og så få hende videre.

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Rigtig glædelig jul! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder