Brev:
Rykket middagslur og problemer med putning om aftenen...
15. december 2011
Alder:
2 år
Rykket middagslur og problemer med putning om aftenen...
Kære Helen.
Lige endnu et spørgsmål fra mig:-)
Vores datter har indtil for 1½ måned siden sovet ret tidligt middagslur fra 10.30-12. På det tidspunkt sov hun ca. kl. 19.30/20.00 om aftenen og vågnende ca. kl.7 om morgenen. Det fungerede rigtig godt. Middagsluren sov hun i barnevogn på altanen og faldt selv i søvn i løbet af meget kort tid, mens det tog ca. ½ time om aftenen (far læste bog, jeg sang godnatsang og lå ved siden af hende i vores seng indtil hun sov, hvorefter vi flyttede hende over i egen tremmeseng, hvor hun sov indtil næste morgen med få opvågninger i løbet af natten).
Så blev det vintertid og dermed jo lidt rod i det, men det usmarte var nok, at vi på nogenlunde samme tid besluttede os for at rykke hendes middagslur til 11.30, fordi mange aktiviteter, som vi kan gå til med hende som hjemmegående ligger om formiddagen. Vi gjorde det stille og roligt over en uges tid og det fungerede rigtig fint med at holde hende frisk om formiddagen. Hun er stadig utrolig nem at lægge til middagslur, men det er om aftenen at problemet opstår. Det tager oftest en time fra jeg slukker lyset kl.20 og til hun sover kl. ca. 21. Putteritualet er stadig det samme, men hun ligger meget urolig og virker bare for frisk til at sove.
Jeg undgår at snakke med hende, men siger bare stille og roligt "du skal sove nu..." Hun bøvler rundt i sengen, vil skiftes, snakker med sig selv eller forsøger at snakke med mig, osv. Nogle gange kan det godt virke som om, at hun har bestemt sig for ikke at ville sove, og nogle virker det virkelig til at hun forsøger, men bare er for frisk. Vi vækker hende kl.7 hver morgen og kl. 13 efter 1½ times middagslur. Hun virker generelt til at være meget b-menneske - hun frisker i hvert fald meget op efter kl. 18/19. Vi har forsøgt at vente til kl.21 med at lægge hende (da det før har hjulpet at gøre det i en kort periode og så langsomt trappe ned), men det betyder bare at hun sover kl.21.30/22...
Har du et godt råd til hvad vi kan gøre?
Mange hilsner
Louise