Rykket middagslur og problemer med putning om aftenen...

15. december 2011

Kategori:
Alder:
2 år

Rykket middagslur og problemer med putning om aftenen...

Kære Helen.

Lige endnu et spørgsmål fra mig:-)

Vores datter har indtil for 1½ måned siden sovet ret tidligt middagslur fra 10.30-12. På det tidspunkt sov hun ca. kl. 19.30/20.00 om aftenen og vågnende ca. kl.7 om morgenen. Det fungerede rigtig godt. Middagsluren sov hun i barnevogn på altanen og faldt selv i søvn i løbet af meget kort tid, mens det tog ca. ½ time om aftenen (far læste bog, jeg sang godnatsang og lå ved siden af hende i vores seng indtil hun sov, hvorefter vi flyttede hende over i egen tremmeseng, hvor hun sov indtil næste morgen med få opvågninger i løbet af natten).

Så blev det vintertid og dermed jo lidt rod i det, men det usmarte var nok, at vi på nogenlunde samme tid besluttede os for at rykke hendes middagslur til 11.30, fordi mange aktiviteter, som vi kan gå til med hende som hjemmegående ligger om formiddagen. Vi gjorde det stille og roligt over en uges tid og det fungerede rigtig fint med at holde hende frisk om formiddagen. Hun er stadig utrolig nem at lægge til ...

Annonce

... middagslur, men det er om aftenen at problemet opstår. Det tager oftest en time fra jeg slukker lyset kl.20 og til hun sover kl. ca. 21. Putteritualet er stadig det samme, men hun ligger meget urolig og virker bare for frisk til at sove.

Jeg undgår at snakke med hende, men siger bare stille og roligt "du skal sove nu..." Hun bøvler rundt i sengen, vil skiftes, snakker med sig selv eller forsøger at snakke med mig, osv. Nogle gange kan det godt virke som om, at hun har bestemt sig for ikke at ville sove, og nogle virker det virkelig til at hun forsøger, men bare er for frisk. Vi vækker hende kl.7 hver morgen og kl. 13 efter 1½ times middagslur. Hun virker generelt til at være meget b-menneske - hun frisker i hvert fald meget op efter kl. 18/19. Vi har forsøgt at vente til kl.21 med at lægge hende (da det før har hjulpet at gøre det i en kort periode og så langsomt trappe ned), men det betyder bare at hun sover kl.21.30/22...

Har du et godt råd til hvad vi kan gøre?

Mange hilsner
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.