Brev:
Morglad ...
15. december 2011
Alder:
2 år
Morglad ...
Kære Helen.
Vores datter er nu meget snart 2 år og trives rigtig godt synes vi. Vi nyder stadig at passe hende herhjemme og planen er, at vi fortsætter med det indtil hun begynder i børnehave på halv tid.
Fra hun var 9 mdr. og til nu har det fungeret sådan, at vi begge har læst halvtid på studiet og dermed passet hende på skift, 2½ dag hver.
Mit spørgsmål kommer af, at hun på det seneste er blevet meget morglad - eller det vil sige ked-af-det, når mor ikke er der, og at jeg/vi er i tvivl om, hvordan vi takler det bedst. Det er især vigtigt for os at finde ud af nu, da jeg starter på 30 timers studie fra midt januar og 4 mdr. frem. Min mand tager i denne periode orlov, så han kan gå fuldtid hjemme. Vi venter desuden barn nr. 2 til sommer.
Så vi vil rigtig gerne hjælpe hende igennem det med at ville have mor og ikke altid kunne få det, på bedst mulig måde. Hun har altid været en smule mere tilknyttet til mor end far (især ift. trøst ved sygdom, træthed, mm.), men generelt har det fungeret rigtig godt med at tage afsked osv. og hun har en far, der er super god til at finde på lege med hende (meget bedre end mor). Det er først her på det sidste at det er blevet svært. Når vi begge er hjemme samtidig vil hun næsten kun have mor (eller i hvert fald begge samtidigt) og bliver meget ked af det, hvis jeg siger at jeg ikke kan. Hun er gennem lang tid altid blevet puttet af mor om aftenen, men nu vil hun også kun have mor til at skifte, børste tænder, osv. Hun bliver også tit meget ked af det, når jeg skal afsted eller hun skal afsted sammen med far. Når de to først er alene sammen går det som regel rigtig godt, men hun kan dog godt nævne at hun vil have mor engang imellem (især når hun bliver ked af et eller andet).
Kunne rigtig godt bruge dit råd til hvad der er bedst at gøre? Skal jeg evt. se det som en periode, hvor hun af en eller anden grund bare har ekstra brug for mig og hvor jeg hjælper hende bedst igennem det ved at give hende så meget mor som muligt, eller risikerer vi, at det bare bliver værre og værre og at det dermed bliver endnu sværere for hende, når jeg skal være mere væk og når der til sommer kommer en lille mere? Lige nu har jeg rigtig svært ved bare at overhøre hendes "jeg vil have mor" og virke sikker i at det ikke bliver sådan, fordi jeg er rigtig meget i tvivl om, om det godt eller skidt for hende? Og samtidig ved jeg jo, at det er bedst at kunne vise hende, at det her er jeg sikker på er en god idé - så håber meget, du kan hjælpe mig med at finde frem til, hvad jeg kan være sikker i ;-)
De bedste hilsner og glædelig jul fra
Louise