Svar: Opdragelse - 5 år

27. november 2011

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er meget svært at være storebror, det er dejligt, men det er også enormt provokerende at have en lillebror, som naturligt også kræver jeres opmærksomhed. Lillebror er en rival, uanset hvordan vi vender og drejer det, så er der naturligt en konkurrence mellem jeres to drenge og det handler om at de vil være sikre på at have lige meget ret til jer forældre, at I ser dem lige meget, at der ikke er forskel.

Og det kan sagtens være at I ikke gør forskel, men jeres ældste har naturligt brug for at vide det ekstra meget - for han har oplevet at have jer alene i 2 år og har derefter skulle dele jer - og det er svært. Det var det, da lillebror blev født, men det er det stadig væk :)

Søskendejalousi skal tages alvorligt, for der er store følelser på spil. Det er følelsen af sorg, angst og vrede. Det er sorgen over at have mistet jer, ikke at have jer for sig selv mere. Det er angsten for at I kan lide lillebror bedre end I kan lide ham og det er vreden over at I har bragt denne situation ind i hans liv ...

Søskendejalousi er helt naturligt og jeres dreng vil ikke komme hen og sige til jer "jeg føler du foretrækker lillebror fremfor mig" - han viser sin smerte ved at slå og skubbe til lillebror og han viser det ved at være fysisk udadreagerende og måske nogle gange på jer virke meget provokerende i sin opførsel ...

Jeg tænker det er rigtig vigtigt at jeres dreng føler sig som en del af jeres familie. Det er rigtig vigtigt, at han føler han har plads i jeres familie - han skal føle sig hundrede procent sikker på at I elsker ham lige så højt, som I elsker lillebror og I skal fortælle ham det direkte.

Fortæl ham direkte at du elsker ham overalt på jorden og at du er så glad for at du har ham. At han er en rigtig dejlig storebror, som bare kan så meget fordi det kan man, når man er 5 år i forhold til at være 3 år. Fortæl ham, hvordan han var da han var en baby og da han var tre år - alle børn elsker at høre om sig selv :) Fortæl ham, hvorfor I nogle gange bliver irriterede på ham og hvis I skælder meget ud, så ...

Annonce

... forklar ham at det ikke er meningen - at det er forkert af jer og I vil prøve at lade være! Det er enormt vigtigt at I er opmærksomme på ikke at gøre ham til syndebuk hele tiden, det er ikke altid ham der skal have skæld ud, bare fordi han er den ældste ...

I skal have fokus på at give jeres dreng masser af positiv kontakt og han skal have at vide og mærke, hvor rart det er når det lykkes. Det lyder som om at jeres dreng får en del skæld ud, han får hele tiden at vide, når han laver ballade, opfører sig dårligt osv. Og det går ikke. Prøv derfor når konflikterne opstår lige at trække vejret dybt og tænk "hvad det egentlig er han vil", for ofte handler det om at han søger opmærksomhed, at han ikke er blevet set og hørt nok...

Han har brug for at vide, når han gør noget godt. Han har brug for at vide, hvad det er I gerne vil have mere af og mindre af og derfor skal han også fortælles, når han er super, dejlig, skøn osv. og hvor meget I nyder det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når I er i byen - om det er hos familie, venner eller andre - så er det dræbende kedeligt for jeres dreng. hvad skal han lave? Det eneste han kan gøre er at irritere sin lillebror eller pille ved ting som han ikke må lege med. Han kan ikke sidde stille i flere timer og kan ikke koncentrere sig særlig lang tid om at se en film, spille et spil alene eller andet - det er kortvarigt interessant og så skal han aktiveres igen. Det er jeres opgave at aktivere ham, sørge for at han inddrages i det I andre laver, eller sørge for at han har mulighed for at kunne gå ud og lege med andre børn, har legetøj med som han kan bruge osv.

Det går godt, når I er steder, hvor der er andre børn, fortæller du - og det går netop godt, fordi han der har noget at lave. Det er sjovt. Men at være sammen med voksne der sidder og snakker, det er dræbende kedeligt og at skulle lege med sin lillebror, det gider han ikke ... Det gider han kortvarigt, men ikke i længere tid og det er okay. Sådan er det med børn, vi vælger at få dem - men vi kan ikke være sikre på at de vælger hinanden .. :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder