Svar: Lege tre sammen
19. november 2011
Alder:
4 år, 3 mdr.
Kære Lene
Det er altid svært, når tre børn skal finde ud af at lege sammen og det er lidt følsomt, med så lille en pigegruppe. Det kan næsten ikke undgås at de to nogle gange vil være enige og den 3. vil være uenig og dermed risikere at være uden for. Det er også svært at undgå, at de to har en indbyrdes leg, kommunikation eller lignende, som den 3. så ikke er en del af og igen - føler sig udenfor.
Det skal helst være sådan at pigerne skiftes til at være enige og lave aftaler, så det ikke altid er de samme to, der bestemmer og den samme, der føler sig udenfor. Og heldigvis lyder det faktisk som om at de er ret gode til at finde ud af det alle tre og det lyder som om at de faktisk synes om hinanden og gerne vil lege sammen alle sammen. Du skriver, at du har indtryk af at pigerne har gode sociale vaner og generelt er nogle søde piger. Det er rigtig godt.
Jeres situation er lidt ekstra kompliceret af at pigerne ikke taler samme sprog og at det derfor er let for de to andre nogle gange at tale sammen og dermed tale uden at inddrage din datter, fordi hun ikke forstår det. Og pædagogerne skal naturligvis holde øje med at dette ikke sker for tit, for det er meget ubehageligt, når nogen siger noget som man ikke forstår, men som man måske har en fornemmelse af at være en del af .... Da det er en engelsktalende institution, skal de naturligvis opfordres til at tale engelsk.
Jeg tror det er meget vigtigt at have venner uden for børnehave og uden for skole. Og det er rigtig rigtig godt, at din datter har en veninde, som hun leger med på en helt anden måde. Faktisk er det super at hun netop har denne veninde derhjemme, for det er ikke sikkert, at de ville lege ligeså godt, hvis de gik i samme institution. Jeg synes derfor du skal værne om dette venskab og netop give din datter mulighed for at have sociale kontakter andre steder.
Hun skal naturligvis trives i børnehaven og være glad for at komme der. Hun må ikke føle sig uden for og ikke være ked af det. Det er også rigtig godt at du arbejder på at give pigerne mulighed for at lære hinanden bedre at kende, ved at invitere dem hjem og lave private legeaftaler. Det er fint. Men du må ikke forvente at hun finder sin "bedste veninde" i børnehaven eller at der vil være en sådan i skolen. Det er bestemt ikke sikkert og det er ikke nødvendigt, for hun har jo sin bedste veninde fra den gamle børnehave og jeg tænker at de måske leger rigtig godt, fordi de mødes på en helt anden måde, fordi de ikke er sammen til hverdag og det er netop dette, der er vigtigt :)
Det er rigtigt at børn i børnehavealderen udvikler kønsidentitet, men det gør de især når de er sammen med både piger og drenge og det er rigtig godt, at din datter leger med begge køn. Det giver hende en læring om forskellen mellem drenge og piger og det er helt fint, at hun kan lege monster, actionmand eller fangeleg og også kan lege mere pigede lege, når hun skal det. Det er kun godt at kunne begge dele. Og hvis bedstevennen viser sig at være en dreng, så er det også helt fint :)
Det vigtigste er at hun trives og hun lyder til at trives, være glad og have det godt. Så som du beskriver det, så synes jeg at du lige nu skal prøve ikke at bekymre dig men se på om din datter generelt trives, virker glad for at komme af sted, virker glad for stedet, de ting de laver, det hun oplever i løbet af en dag ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske