Lege tre sammen

19. november 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Lege tre sammen

Hej Helen,

Vores datter på 4 år går i en skøn, lille, Reggio Emilia inspireret børnehave. Hun trives rigtig godt.

Som du ved, bor vi i udlandet, og børnehaven er engelsksproget. Vi har boet her i snart 2 år, og før gik hun i en anden engelsksproget børnehave, så det er ikke længere noget problem for hende at tale engelsk.

De er tre piger og seks drenge i børnehaven - i en gruppe naturligvis. Pigerne er hhv. 3, 4 og 5 år. De to andre piger, M og L, er begge fra landet vi bor i. Den mindste pige taler lidt engelsk, og gik med vores datter i den gamle børnehave.

Jeg har lige fra vores datter startede i september bekymret mig lidt om, at der kun var tre piger. Men tænkte, at jeg ville se tiden an og ikke gøre et problem ud af noget, som måske ikke ville være et problem for min datter. Hun siger ikke, at hun savner at lege pigelege. Men når hendes veninde fra den gamle børnehave er på besøg, så leger de to på en helt anden intens og inderlig måde end jeg har indtryk af, at min datter gør med pigerne i børnehaven. Dog ikke kun traditionelle pigelege. Også fange-leg og gemmeleg.

Igår sagde min datter uopfordret i forbindelse med at hun legede prinsesse herhjemme: Når vi leger prinsesser i børnehaven, så snakker jeg engelsk til M og L, men de snakker (det lokale sprog) og så siger jeg "xxxxx" (som betyder noget i retning af "I don't want" og det var det første engelske hun lærte i den gamle børnehave. Pædagogerne der syntes, at hun hurtigt skulle lære, hvordan hun kunne sige fra uden at blive fysisk, hvis de andre børn tog hendes legetøj, skubbede og den slags 2-3 årige naturligt nok gør, når de ikke har et fælles sprog).

Forleden i børnehaven lagde jeg mærke til, at de to andre piger sad tæt sammen. Min datter "møffede" sig ned mellem dem, og de blev de ikke sure. Men de rejste sig straks og ...

Annonce

... gik lidt væk og satte sig sammen der. Min datter legede videre med noget andet.

Jeg har lagt mærke til, at den store pige ofte rækker min datter tusserne og lign. Og jeg har indtryk af, at den mindste pige synes, at min datter er lidt spændende, fordi hun er ældre. Vil gerne se med, når hun tegner o.s.v.

Så summa summarum, så vil de tre piger vist gerne hinanden. Og de to andre piger er nogle piger med gode sociale evner, som jeg kender dem.

En dag, hvor jeg spurgte min datter hvem hun havde leget med, nævnte hun de voksne. Hun er enebarn, og får masser af voksenkontakt herhjemme, så jeg ville jo gerne, at hun havde masser af børne-kontakt, også til andre piger, når hun er ude. For så vidt jeg ved, er børnehavealderen en vigtig tid for at udvikle kønsidentiteten?

Min datter nævner ind imellem, at hun har leget - eller haft en lille konflikt - med nogle af drengene i børnehaven. Så der er relationer til dem. Jeg kender nogle stykker af drengene ret godt, fordi deres forældre er vores venner. Og de er ikke kun traditionelle "vilde drenge", men også drenge som kan lide puslespil, bøger, klippe-klistre o.s.v. Så selvfølgelig kan hun også lege nogle "pige-ting" ud med dem. Eller lege monster, action man eller fangeleg. Det synes hun også er sjovt, kan jeg se.

Så, Helen - skal vi bekymre os eller bare lade tiden gå og håbe på flere piger i børnehaven, og at de to andre pigers engelsk bliver bedre?

Jeg har allerede tænkt mig at vende det med de dygtige og engagerede voksne i børnehaven. Jeg tænker, at de måske kan sætte nogle "kun for piger-lege" igang. Måske gør de det allerede.

Jeg har også tænkt mig at lave legeaftaler mellem de tre piger. Den mindste piges forældre kender jeg ret godt.

Men før jeg gør det, ville jeg blive rigtig glad for dit kloge input :-)

Mange hilsner,
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder