Svar: TV, slet ikke eller hvor meget?
22. oktober 2011
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Vi lever i 2011 og fjernsyn, computer, Ipads, Nintendo DS osv. fylder mere og mere i de danske familier - det er helt fint, det er en del af vores hverdag og børn vokser naturligt op med at have disse ting i hjemmet :)
Det er helt naturligt at bør også drages mod tv, spillekonsoller, computer osv. For det første er det noget de ser vi voksne bruger en del tid på - men derudover tiltrækkes de naturligt også af de skiftende billeder, lydende, musikken, historierne osv. Men det betyder naturligvis ikke at det udelukkende er godt at se meget TV eller være meget foran computeren og man siger faktisk at børn i dag ser alt for meget, det er for stillesiddende og de har brug for at være fysisk aktive i stedet.
Man kalder det for skærmtid og det er både den tid der bruges foran tv, foran computer, Playstation osv. Helt små børn bør slet ikke være foran disse ting og for de større børnehavebørn og de børn der er startet i skole, så anbefaler man faktisk max 1 times skærmtid dagligt :) Det er derfor vigtigt at man, som du også selv er inde på, holder øje med hvor meget barnet ser og at man siger "nu er det slut, nu er der ikke mere!" - også selvom det kan være frustrerende for barnet. Men det er bedst for børn, at lave aktive ting og udforske verden på en anden måde end foran en skærm :)
I en travl hverdag kan det være rigtig praktisk lige at få ½ times ro til at få noget fra hånden og her kan computer og tv være udmærket. Barnet får lige slappet lidt af og koblet lidt fra og der "falder lidt ro over feltet". Men det er vigtigt at det ikke kommer til at fylde for meget og det er en rigtig god idé at de elektroniske medier ikke bruges som babysitter, for mange ting i hverdagen kan man sagtens medinddrage barnet i i stedet for :)
Computer, fjernsyn osv. behøver således ikke at blive en babysitter, når mor og far skal lave mad, vaske tøj, dække bord osv. for det er aktiviteter som børn fra ca 1 ½ år og opefter godt kan være med i ... :)
Teletubbies, Postmand Per, Bamse og Kylling osv. er programmer lavet til små børn og de fleste børn vil godt ned i 1-2 års alderen kunne forholde sig til og blive fanget af de lyde, klare stemmer osv. der er i disse film. Jeres dreng forstår ganske givet ikke alt hvad han ser, men han bliver fanget af det og det er rigtig godt, hvis I en gang imellem ser udsendelser, film osv. sammen med ham og taler om hvad der sker "Teletubbierne bliver så glade, stooort kram ..., det er dejligt at få kram ..." eller hvad det nu kan være. Men vi taler få minutter om dagen, ikke at han ser det i halve til hele timer :)
Men det lyder som om at I er meget gode til at finde balancen her. Håber mine tanker hjælper videre på vej - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske