Svar: TV, slet ikke eller hvor meget?

22. oktober 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Vi lever i 2011 og fjernsyn, computer, Ipads, Nintendo DS osv. fylder mere og mere i de danske familier - det er helt fint, det er en del af vores hverdag og børn vokser naturligt op med at have disse ting i hjemmet :)

Det er helt naturligt at bør også drages mod tv, spillekonsoller, computer osv. For det første er det noget de ser vi voksne bruger en del tid på - men derudover tiltrækkes de naturligt også af de skiftende billeder, lydende, musikken, historierne osv. Men det betyder naturligvis ikke at det udelukkende er godt at se meget TV eller være meget foran computeren og man siger faktisk at børn i dag ser alt for meget, det er for stillesiddende og de har brug for at være fysisk aktive i stedet.

Man kalder det for skærmtid og det er både den tid der bruges foran tv, foran computer, Playstation osv. Helt små børn bør slet ikke være foran disse ting og for de større børnehavebørn og de børn der er startet i skole, så anbefaler man faktisk max 1 times skærmtid dagligt :) Det er derfor vigtigt at man, som du også selv er inde på, holder øje med hvor meget barnet ser og at man siger "nu er det slut, nu er der ikke mere!" - også selvom det kan være frustrerende for barnet. Men det er bedst for børn, at lave aktive ting og udforske verden på en anden måde end foran en skærm :)

I en travl hverdag kan det være rigtig ...

Annonce

... praktisk lige at få ½ times ro til at få noget fra hånden og her kan computer og tv være udmærket. Barnet får lige slappet lidt af og koblet lidt fra og der "falder lidt ro over feltet". Men det er vigtigt at det ikke kommer til at fylde for meget og det er en rigtig god idé at de elektroniske medier ikke bruges som babysitter, for mange ting i hverdagen kan man sagtens medinddrage barnet i i stedet for :)

Computer, fjernsyn osv. behøver således ikke at blive en babysitter, når mor og far skal lave mad, vaske tøj, dække bord osv. for det er aktiviteter som børn fra ca 1 ½ år og opefter godt kan være med i ... :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Teletubbies, Postmand Per, Bamse og Kylling osv. er programmer lavet til små børn og de fleste børn vil godt ned i 1-2 års alderen kunne forholde sig til og blive fanget af de lyde, klare stemmer osv. der er i disse film. Jeres dreng forstår ganske givet ikke alt hvad han ser, men han bliver fanget af det og det er rigtig godt, hvis I en gang imellem ser udsendelser, film osv. sammen med ham og taler om hvad der sker "Teletubbierne bliver så glade, stooort kram ..., det er dejligt at få kram ..." eller hvad det nu kan være. Men vi taler få minutter om dagen, ikke at han ser det i halve til hele timer :)

Men det lyder som om at I er meget gode til at finde balancen her. Håber mine tanker hjælper videre på vej - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder