Svar: Alene hjemme

20. oktober 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære MTF

Hvornår børn kan være alene hjemme handler ikke om, hvorvidt de aldersmæssigt er i stand til at lege alene i længere tid, at kunne underholde sig selv - det handler mere om, hvorvidt de kan reagere, hvis der sker noget uforberedt, når de er alene. Og her skal børn faktisk være ret gamle - de fleste vil ikke kunne "handle fornuftigt", før de går i 4. klasse ... altså er ca. 10 år gamle.

Og hvad kan der ske, når man er alene hjemme ..? Der kan jo ske mange ting - der sker mange ulykker i hjemmet (ild, kogende vand osv.), der kan også pludselig være strømsvigt eller en sikring der ryger, der kan komme nogen og ringe på - tør man åbne, hvem er de og hvem må man lukke ind ...

Der er også meget anderledes og meget stille i et hus, når man er alene hjemme. Det er lidt skræmmende for børn - også selvom de ofte i 6-7-8 års alderen giver udtryk for at de meget gerne vil være alene.

Hvis man har et skolebarn, der i en alder af 7 år beder om at få lov til at være alene hjemme, så synes jeg dog også at man skal anerkende dette, fordi det jo et eller andet sted viser, at barnet gerne vil øve sig i at "klare sig selv" - MEN, vi taler her om meget kort tid - det vil sige måske 10-15 minutter, hvor barnet lige ...

Annonce

... får fornemmelsen af at være alene.

Som hovedregel vil jeg sige at børn under 7 år, ikke bør være alene. Børn mellem 7-10 år bør ikke være alene i mere end højst en time og dette er noget man træner langsomt og samtidig er det vigtigt at man kan tilkaldes og komme hurtigt, hvis der er behov for det. Alternativet kan være at man laver en aftale fra gang til gang med en nabo, så man er sikker på at barnet kan løbe ind og få fat i en voksen, hvis der er behov. Det er her ikke nok at sige "du kan altid løbe ind til naboen", man skal lave en direkte aftale med naboen den pågældende dag og ellers skal man altid selv kunne komme hjem meget hurtigt (på fem minutter). Dette kræver naturligvis at barnet kan ringe og få fat på en ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Børn på og over 10 år vil normalt godt kunne være alene hjemme et par timer - men bør ikke være alene en hel eftermiddag og ikke hver dag.

Men børn er naturligt forskellige og der kan være meget stor forskel på modenheden af et barn på 10 år - nogle 10 årige har modenhed som et barn på 8 år, andre 10 årige har modenhed som et barn på 12 - man skal naturligvis også se og vurdere sit barn og prøve at finde ud af, hvad ens barn kan klare.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder