Svar: Pædagog slår?
11. oktober 2011
Alder:
3 år, 11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du er naturligvis nødt til at tage din drengs historie til dig og også reagere på det han siger. Det er vigtigt at han føler at du lytter og anerkender ham og det er vigtigt at du viser ham, at han netop skal komme og sige det til dig, hvis han oplever noget som er forkert - og at du så vil hjælpe ham. Derfor er du nødt til at tale med den pågældende pædagog.
Da det er forbudt at slå børn, må vi gå ud fra at det er en misforståelse mellem din dreng og den pågældende pædagog og måske handler det om, at hun har en tendens til at "klappe ham på hovedet" - ment kærligt, men hvor han opfatter det som at hun slår ham.
Din dreng fortæller også at hun vil "klippe hans hår", hvilket jo heller ikke er noget pædagogen skal gøre ... så måske handler det hele om at pædagogen er glad for din dreng, synes han har et smukt og dejligt hår og måske derfor har tendens til at røre ved hans hår, hvilket overskrider din drengs grænser ...
Jeg synes du skal bede den pågældende pædagog om et møde (evt. sammen med lederen af institutionen - det afhænger af, hvordan du mener det vil være bedst), hvor I lige sætter jer ned og du så fortæller, at din dreng har været ked af det hjemme, fordi han oplever at hun slår ham - du skal sige, som du siger til mig, at du regner med at der er tale om en misforståelse og at du ikke tror hun slår, men at hun på en eller anden måde overskrider din drengs grænser og at du er nødt til at gøre opmærksom på dette - fordi han er ked af det.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske