Svar: Slår, bider og hiver i hår - men kun på mor

4. oktober 2011

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Tanja

Tak for dit brev - der er flere tanker, som melder sig og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig.

Når børn slår, bider, river i hår mv. så skyldes det ofte at de mangler ord. Det er netop manglen på ord, som gør at barnet reagerer fysisk - og sagt på en anden måde, så er der altså noget han prøver at fortælle dig, når han reagerer som han gør:

- Det kan være vrede der løber af med barnet. Det kan være netop opstået vrede eller opsparet vrede på grund af gentagende frustrationer, som barnet til sidst ikke kan kontrollere.

- Det kan være forsvar, situationer, hvor barnet føler sig trængt op i en krop, hvor barnet oplever en form for angst "jeg kan ikke komme væk fra det her" og derfor så vælger at bide, sparke eller slå.

- Det kan ske som reaktion på at der ikke bliver lyttet, at man ikke har opmærksomheden på barnet, at man ikke ser, ikke hører, ikke lytter - derfor må barnet gøre opmærksom på sig selv på denne måde.

- Det kan være det eneste der virker.

- Det kan være en erfaring som barnet har med sig, at voksne f.eks. river barnet væk ved at tage det i armen, at voksne giver små 'rap over fingrene' når de siger nej, at voksne bider barnet for at lære barnet at de ikke må bide, det gør ondt.

- Det kan også være imitation af andre børn. Børn lærer af hinanden og efterligner hinanden.

- Det kan være fuldstændig impulsivt, som komme ud af den blå luft, hvor ingen kan forklare hvorfor

- Det kan være kommet så langt at barnet lever op til rollen som den der skubber eller bider. Barnets adfærd bliver forstærket af forventninger ...

Annonce

... og gentagende irettesættelser.

Det er vigtigt at du finder balancen mellem at sige fra og forklare at det ikke er okay, at man ikke må bide eller slå - uden at du skælder for meget ud. Hvis du skælder for meget ud, hvis reaktionen er for voldsom, så risikere du nemlig, at forstærke problemet, så han gør det mere og mere ...

Derfor er det bedste du kan gøre, faktisk at forsøge at undgå at det sker og nu, hvor du er opmærksom på, at han kan finde på det, så må du prøve at afværge situationen før den opstår. skæld ud, fordi det gør at han bevarer rollen som den der slår og bider. Prøv at lytte og prøve at fornemme, hvad det er han føler i forskellige situationer og prøv at støtte og guide ham, vis ham forståelse inden han bliver så frustreret at han begynder at bide, slå og hive dig i håret.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er også vigtigt at du viser ham, at du rigtigt gerne vil ham, og at du nyder at være sammen med ham. Du må ikke trække dig eller begynde at virke urolig for om han nu bider dig - for det gør det kun mere interessant at udforske din reaktion. Prøv at give ham masser af nærhed, fysisk kontakt, kilde ham, danse med ham, tumle med ham osv. så han mærker dig og mærker at du rigtig gerne vil ham.

Og prøv så at sige til dig selv - selvom det er svært, at det faktisk kan være positivt at det går ud over dig - måske går det netop ud over dig, fordi han ved, at overfor dig kan han virkelig prøve grænser. Han ved at du elsker ham uanset hvor dårligt han føler sig og derfor tør han prøve ekstra meget grænser overfor dig ....

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre