Svar: Svært ved irettesættelse
24. august 2011
Alder:
3 år
Kære L's mor
Ja det er bestemt normalt at 3 årige har ekstra behov for bekræftelse og at de særligt har behov, når der sker store ændringer i deres liv - som f.eks. børnehavestart.
3 årige børn taler rigtig meget og det er den alder, man nogle gange betegner som "hvorfor dit og hvorfor dat - alderen", fordi de stiller så mange spørgsmål. De begynder i den alder at kunne tale i længere sætninger, gerne i sætninger med 3-5 ord og det betyder rigtig meget for dem, at finde ud af hvordan verden fungerer - og det finder de ud af ved at spørge.
De spørger om store ting "elsker du mig?", eller "hvad ville du gøre, hvis jeg døde?", "hvad sker der, hvis jeg pludselig bliver væk?" eller lignende. De kan også spørge om mere tekniske ting - hvordan en støvsuger virker, hvorfor den larmer, hvorfor siger en raket bang, hvorfor fyrer vi dem af til nytår, hvorfor bliver det mørkt osv. Som forældre kan man godt blive temmelig frustreret, fordi børnene spørger og spørger og hver gang man svarer, så giver det anledning til endnu et spørgsmål - og det er frustrerende med alt det man skal svare på - men prøv alligevel.
For din datter vil elske det, hun vil elske at kunne spørge dig om alt mellem himmel og jord og hun synes det er fantastisk at du kan svare - og tro mig, selvom du nogle gange måske svarer forkert, så kommer hun ikke og brokker sig. Hun accepterer det du siger og synes du er den klogeste på jorden - nyd det så længe det varer :)
Betydningen af "jeg elsker dig" forstår hun nok ikke helt - men hun er helt med på, at det er noget I siger til hende og til hinanden og ikke noget I siger til andre. Hun forstår sandsynligvis godt, at det er udtryk for en ganske særlig følelse ... eller også er det netop det hun med sit spørgsmål undersøger og finder svar på :)
Jeres datter har rigtig meget brug for opmærksomhed og godkendendelse af jer vokse, hun har brug for at blive set og mødt og hun har brug for at I lytter og svarer på alle hendes spørgsmål.
Mange treårige søger den ene forældre mere end den anden og ofte har især den forældre der har modsat køn, særlig interesse. De får i denne alder stadig anfald af fortvivlelse og kan blive meget frustrerede, når verden går dem imod, men de begynder mere og mere at acceptere forslag til andre handlinger og vil også kunne følge enkle anvisninger, når man forsøger at hjælpe dem med at løse et problem, som første omgang har gjort dem kede af det.
Det er vigtigt for de treårige at føle sig værdifulde for forældrene og det er vigtigt at de har en rolle. De har brug for at kunne være med i dagligdagen, f.eks. være med til at komme varer op i indkøbskurven, dække bord, lave mad, gøre rent - de elsker at føle sig betydningsfulde og det er dejligt at kunne hjælpe mor og far.
Når verden nogle gange overvælder hende og hun lægger sig på sofaen og er ked af det, frustreret, så er det okay. Det må hun godt være. Det er ikke sikkert, at hun vil have jeres kontakt lige med det samme og det behøver hun heller ikke - I må gerne sige "jeg går ud i køkkenet, kald på mig eller kom ud til mig, når du er klar igen". Det er helt okay, at hun har brug for lidt tid alene, du skal stadig bare vise dig tilgængelig. Hvis hun ikke vil have du går - skal hun nok gøre opmærksom på det og så skal du naturligvis blive hos hende, tale beroligende, trøste og betrygge - selvom verden nogle gange er svær at overskue, så skal det nok gå alt sammen og du skal være en rolige støtte :)
Det er helt naturligt at hun har svært ved at blive irettesat. Hun gør ikke noget bevidst for at irritere jer - hun kan sagtens nu begynde at drille jer, men det er ikke i nogen ond mening og hun har ingen skumle bagtanker. Nogle gange, når hun undersøger verden, så mislykkes ting og noget går galt - det bliver hun ked af og hvis hun så også får skæld ud, så bliver hun naturligt endnu mere ulykkelig.
Det er også frustrernede, når I bestemmer og hun forhindres i noget hun gerne vil eller modsat, at I kræver der er noget hun skal, hvor hun ikke vil. Hun er i fuld gang med at finde ud af sig selv, hvordan hun påvirker jer og hvordan andre påvirker hende og hun øver sig i at træffe valg. Det er rigtig godt og tegn på en sund og god udvikling, men når hun træffer egne valg, så vil der naturligt opstå en konflikt med jer - for netop for at kunne træffe egne valg, er hun jo nødt til at være uenig med jer.
Så konflikter er en del af hverdagen i denne alder og det har meget stor betydning hvordan I kommer igennem en konflikt. Det betyder at man ikke må bære nag, at man skal søge for at alle parter lyttes til og anerkendes - det er vigtigt for at komme igennem konflikten på en god måde, en måde som både voksne og barn lærer af :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske