Svært ved irettesættelse

24. august 2011

Kategori:
Alder:
3 år

Svært ved irettesættelse

Hej igen Helen

Nu kommer min 3. mail i denne omgang :-) Jeg har samlet lidt sammen.

Der sker meget med vores datter i øjeblikket, uden tvivl. Vi oplever også nogle nye sider af hende, både gode og dårlige (man skal ihvertfald lige vænne sig til det )

Hun udfordrer os selvfølgelig også som forældre, søger grænser og skal finde sit eget ståsted.

Hun bliver meget ked af det hvis vi irettesætter hende, hæver stemmen en smule (med forklaring på hvorfor vi siger nej).

Hun går væk og smider sig f.eks på sofaen og små piver lidt. Når jeg nærmer mig hende siger hun "gå væk mor" og vil intet have med os og gøre.

Hvordan tackler vi det bedst ? Vi vil gerne rumme hende, men synes også at hun har en alder nu, hvor det på nogle punkter er os der skal vise hende "vejen" og fortælle hvad der er ret og vrang.

Hun kan også ...

Annonce

... finde på og sige "mor elsker du mig" - somom jeg skal få dårlig samvittighed over at sige nej. Jeg svarer med at selvfølgelig elsker jeg hende, men jeg f.eks ikke bryder mig om at hun skubber mig eller hvad det nu kan være.

Vi har haft meget snak om hvorfor hun siger det, ved hun hvad det egentlig betyder? Det er selvfølgelig hjerteskærende helt i hjertet og høre hende sige sådanne ting, og det påvirker mig meget følelsesmæssigt som mor.

Lige så ofte som ovenstående beskrevet kommer hun også tit hen og fortæller hvor meget hun elsker os og er meget kærlig og så er der jo ikke et øje tørt, når hun også på eget initiativ komme over og giver en krammer :-)

Er det normalt at børn på 3 år har lidt ekstra behov for bekræftelse - specielt efter børnehavestart?

Hører gerne dine tanker omkring ovenstående.

Bedste hilsner

L´s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor