Brev:
Svært ved irettesættelse
24. august 2011
Alder:
3 år
Svært ved irettesættelse
Hej igen Helen
Nu kommer min 3. mail i denne omgang :-) Jeg har samlet lidt sammen.
Der sker meget med vores datter i øjeblikket, uden tvivl. Vi oplever også nogle nye sider af hende, både gode og dårlige (man skal ihvertfald lige vænne sig til det )
Hun udfordrer os selvfølgelig også som forældre, søger grænser og skal finde sit eget ståsted.
Hun bliver meget ked af det hvis vi irettesætter hende, hæver stemmen en smule (med forklaring på hvorfor vi siger nej).
Hun går væk og smider sig f.eks på sofaen og små piver lidt. Når jeg nærmer mig hende siger hun "gå væk mor" og vil intet have med os og gøre.
Hvordan tackler vi det bedst ? Vi vil gerne rumme hende, men synes også at hun har en alder nu, hvor det på nogle punkter er os der skal vise hende "vejen" og fortælle hvad der er ret og vrang.
Hun kan også finde på og sige "mor elsker du mig" - somom jeg skal få dårlig samvittighed over at sige nej. Jeg svarer med at selvfølgelig elsker jeg hende, men jeg f.eks ikke bryder mig om at hun skubber mig eller hvad det nu kan være.
Vi har haft meget snak om hvorfor hun siger det, ved hun hvad det egentlig betyder? Det er selvfølgelig hjerteskærende helt i hjertet og høre hende sige sådanne ting, og det påvirker mig meget følelsesmæssigt som mor.
Lige så ofte som ovenstående beskrevet kommer hun også tit hen og fortæller hvor meget hun elsker os og er meget kærlig og så er der jo ikke et øje tørt, når hun også på eget initiativ komme over og giver en krammer :-)
Er det normalt at børn på 3 år har lidt ekstra behov for bekræftelse - specielt efter børnehavestart?
Hører gerne dine tanker omkring ovenstående.
Bedste hilsner
L´s mor