Svar: Flytterod

27. juli 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Rikke

Tak for dine dejlige præcise spørgsmål og dejligt at høre fra dig igen :)

Der er naturligvis forskel på hvordan man skal reagerer og hjælpe sit barn igennem en flytning, alt efter barnets alder.

Men i forhold til din datter på 2½ så vil jeg umiddelbart anbefale at hun passes af andre imens flytningen står på. Hun har ikke brug for den stress det er at være med til at flytte.

Det vil være rigtig godt, at hun ser det nye sted, hvor I skal bo inden, så hun ved at det er der I skal flytte hen, prøver at gå rundt i værelserne, fornemmer det nye sted. På samme måde vil det også være rigtig godt, at hun får mulighed for at sige farvel til det gamle sted og her gerne ser, at alle ting er væk og huset/lejligheden nu er tom.

Hun skal ikke tage imod alle sine ting i den nye lejlighed. Det vil derimod være vigtigt at I søger for at hendes egne ting pakkes ned sidst og også pakkes ud først. Det kan ikke undgås at hun oplever ting blive pakket ned, men hendes ting skal altså pakkes ned til sidst. Det vil være vigtigt for hende at have sine ting omkring sig.

I den nye lejlighed, vil det være rigtig godt, at I sørger for at stille hendes seng, lamper, tæpper osv. op og gør hendes værelse klart (så godt som I nu kan), så hun kan se sine ting, se det hyggelige og med det samme føler sig tryg, fordi hun kender tingene og ved at det er hendes. Og der er styr på det. ...

Annonce

... Hendes værelse har altså første prioritet det nye sted, med hendes vante og trygge ting.

Så ad 1. jeres datter vil naturligt opleve at ting pakkes ned og mærke at der er ændringer på vej. Men hun skal ikke være i lejligheden imens det hele tømmes og flyttes ud. Det vil være stressende og hun er for lille til at kunne forholde sig til det og kan ikke forklares hvad der sker og hvorfor.

Ad 2. hun skal ikke være i den nye lejlighed før I har sat de vigtigste af hendes ting op, så hun føler sig hjemme med det samme, når hun ser sit værelse. Hvis I gerne vil give hende mulighed for at 'være en del af processen' så kan I lade en flyttekasse stå med noget af hendes legetøj, så hun kan åbne kassen, se det legetøj hun kender og selv være med til at sætte det på hylder osv. Men seng, tæppe, lampe, kommode og hvad hun nu har, skal være gjort klar til hende inden hun kommer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ad 3. Det vil være rigtig godt at hun får mulighed for at sige farvel til den gamle, tomme lejlighed, så hun forstår at nu kan I ikke bo der mere og skal bo et andet sted.

Ad 4. Ja hun skal passet af andre den dag, hvor I flytter.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - det lyder dejligt med flytning - går ud fra at I får noget bedre og måske større, som I har glædet jer til :) Husk på, at jeres datter naturligt også vil blive påvirket af jeres glæde, hun spejler sig i jer forældre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder