Svar: Mit barn afviser mig

13. april 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Louise

Det er helt naturligt at børn i perioder foretrækker den ene forældre frem for den anden og når det er far, som henter, bringer, bruger mest tid sammen med jeres datter - ja så er det også naturligt at hun ofte foretrækker ham til de fleste ting ...

MEN, det betyder ikke at du ikke også har en plads i hendes hjerte og det viser hun jo også tydeligt, når I to er alene. Hun er meget fint knyttet til dig og nyder også de stunder I to har - men når far viser sig, så bliver det svært.

Du skal medtænke, at jeres datter også lige nu gennemgår en alder, hvor hun er gang med at undersøge hvordan hun med sin opførsel påvirker andre, og hvordan andre reagerer på hende, de ting hun siger, de ting hun gør. Hun har også en alder, hvor hun begynder at forholde sig til at hun er en pige, mor er en pige og far er en dreng. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og man ser det ofte ved at barnet begynder at sige "jeg" eller "det er min" eller f.eks. "min mor" eller "min far" og netop på den måde begynder at blive bevidst om hvem de selv er.

Selvbilledet udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Jeres datter bliver stolt og glad, når hun får ros og hun bliver utroligt ked af det, når hun bliver irettesat, når hun får at vide, at hun gør noget forkert. Hun er meget følsom og meget sårbare overfor hvordan hun bliver modtaget, hvordan I og andre reagerer på det hun siger og det hun gør.

Det er vigtigt at du forsøger ikke at reagere såret, når jeres datter afviser dig, for det skal sjældent tages personligt, det handler bare om at hun lige nu er mest tryg ved far. Hvis hun mærker at du trækker dig, så bliver hun et eller andet sted bekræftet i at I to ikke skal være sammen og derfor er det vigtigt at du stadig er med på banen, men naturligvis med respekt for at hun nogle gange har brug for far.

Det er også meget vigtigt at far ikke automatisk bare tager over, når jeres datter afviser dig, men lige ...

Annonce

... vurderer situationen og støtter op om at du kan ligeså godt som han kan. Hvis jeres datter f.eks. protesterer over at du giver hende jakke på og hun vil have far til det, så må far godt sige "nu er det mor der giver dig jakken på skat, far er lige her imens" så hun fornemmer at far faktisk synes det er okay, det du gør.

Det er også vigtigt at hun mærker at I forældre er glade for hinanden og at hun ikke kan spille jer ud mod hinanden. Det er vigtigt at hun ser jer knuse og kramme hinanden. Det er vigtigt at I overfor hende fremstår som en enhed og ikke diskuterer over hovedet på hende om I nu skal reagere på den ene eller den anden måde. Når hun kommer hen til jer, bliver sur fordi I kysser og hun ikke vil have det, så er I nødt til at holde fast i at det har I ret til, det vil I blive ved med og vise hende, at I virkelig holder af hinanden, så hun ikke får fornemmelsen af at kunne splitte jer.

Samtidig er det også vigtigt at I inviterer hende med ind i jeres samhørighed, lader hende blive kysset, krammet og knust, så hun mærker at der også er plads til hende, at der er plads til jer alle sammen. I kan nogle gange lade kys og kram tage ekstra overhånd, så hun bliver overdænget med kys af jer begge to og situationen derfor ender sjovt :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er det en god idé at I laver ting sammen alle tre, men også at I laver ting med hende hver for sig. Det vil være rigtig fint at far og datter har noget sammen, som kun de to laver, ligesom det vil være rigtig godt at du og din datter gør noget samme - pigeting som mor og datter kan, netop fordi I er piger :)

Jeg ved fra dit tidligere brev at du er gravid og dette kan naturligt også spille ind og gøre at lillepigen foretrækker far - du ændrer dig, du bærer hende ikke som tidligere, løfter hende ikke op på samme måde osv. og hun mærker forandringer med dig, hvor far er den samme som han altid har været ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke til jer alle :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet