Brev:
Tisser i bukserne - 4 år, 10 mdr.
13. april 2011
Alder:
4 år, 10 mdr.
Tisser i bukserne - 4 år, 10 mdr.
Hej Helen!
Min ældste dreng er nu blevet godt 4 1/2 år. Det er nu ca et år siden, han smed bleen. På alle områder er han en meget dygtig og fremmelig dreng, der samtidig også er vellidt af både børn og voksne, - bortset fra det her med renlighed....
I begyndelsen havde han en del uheld, inden han i løbet af sommeren fik nogenlunde styr på det. I efteråret flyttede vi og han startede i ny børnehave, hvilket efterfølgende gav enormt mange våde bukser i omkring et par måneder. Jeg købte test til hjemmebrug for at se, om han havde urinvejsinfektion, hvilket han ikke havde, men det var som om, det at han skulle tisset i et bærger osv. gjorde at han tog sig sammen og efterfølgende er det gået super godt, med kun undtagelsesvis våde bukser.
Her den sidste måneds tid er det så begyndt at gå ned ad bakke igen. Jeg har virkelig tænkt så det knager, om der kan være en psykisk grund til det, ligesom da vi flyttede, men jeg kan virkelig ikke finde nogen. Min dejlige dreng virker på alle områder glad og tilfreds, der har ikke været nogen store ændringer i hans liv og hverdag. Jeg synes, vi har indrettet os, så han får god tid og opmærksomhed. Jeg har siden januar været hjemmegående og henter gerne ham og hans lillebror tidligt uden stress og jag...
Jeg prøver at være en meget anerkende og opmærksom mor og målet er en hverdag med faste, kærlige rammer uden skæld ud. Hans problem med våde bukser denne gang er ikke lige så slemt som sidst. Det er slet ikke hver dag, han tisser i bukserne, men det er gerne nogle gange om ugen lige for tiden. Det kan både ske i børnehaven og herhjemme. Han er af natur en noget magelig dreng. Kunne han få os til at hjælpe ham i og af tøjet, ville det passe ham perfekt. Jeg tænker, om det nogengange kan være derfor det går galt, - fordi han laver noget rigtig spændende, så gider han ikke gå på toliet....
Det skal siges, at han aldrig har været god til at holde sig særligt længe af gangen... Men hvad er normalt? Jeg tænker med gru på, at der kun er et år til han skal starte i skole... Til den tid skal det helst gå lidt bedre... Er det normalt, at drenge på 4 1/2 år indimellem tisser i bukserne? Og hvor ofte er det ok? Hvordan takcler jeg det bedst, når det sker? Som sagt, han har jo haft en god periode igennem vinteren, hvor problemet kun var meget sjældent.
Med venlig hilsen
Mor