Svar: Dagsrytme og krav
23. marts 2011
Alder:
4 år, 5 mdr.
Kære Storby-mor
Der er ingen tvivl om at det at flytte naturligt stresser børn og det er en stor omvæltning for jeres dreng. Derfor kan han godt have lidt forhøjede stresshormoner i kroppen lige nu og af den grund have rigtig svært ved bare at være, bare slappe af og have det godt ... Han orker ikke de mindste krav og kan slet ikke overskue at hjælpe til ...
Men, naturligvis er der nødt til at være lidt krav og man kan sagtens holde et familiemøde og tale lidt om regler med en fireårig. Når han protesterer overfor ting I gerne vil have ham til, når han ikke klæder sig på, skriger, råber, kalder jer grimmeting osv. så er det måske udtryk for, at han synes I bestemmer for meget - I har jo f.eks. bestemt at han skal have en lillebror, I har bestemt at de skal dele værelse, I har bestemt at I skulle flytte, I har bestemt at ... ja rigtig mange ting og det kan godt være, at han har brug for at mærke, at hans mening også tæller.
Derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at lave små aftaler med ham, hvor han får en fornemmelse af at hans mening har betydning. Det vil være rigtig godt, at I giver ham små opgaver hjemme, at I lader ham være med til at tage stilling og at I fortæller ham, hvor dejligt det er, at han er blevet så stor nu, at han kan dette og at I sætter pris på det og især på ham. Han kunne godt have brug for at få dette at vide helt konkret, altså mærke at han har en stor betydning, ingen kan tage hans plads, for ingen er som ham - han kan ikke erstattes og han har værdi. Hans mening tæller og I vil gerne vide hvad han vil eller ikke vil.
I skal også prøve at overveje om han altid ved, hvad det er I vil. Nogle gange er vi rigtigt gode til at fortælle vores børn, når de gør noget forkert. Vi siger nej, stop, skælder ud flere gange dagligt - men det er vigtigt at vi også fortæller dem, når de gør noget som gør os glade og stolte af dem. Når de gør noget som er dejligt og rart. Derfor er det også vigtigt at I fortæller ham det direkte i hverdagen ved at sige f.eks. "jeg elsker bare at sidde her sammen med dig og læse bøger, det er bare så hyggeligt" eller lignende. Så han hører, hvad det er I kan lide og så det ikke handler om at han er sød, men også om at I er sammen og det er dejligt.
Børn vil altid gøre de ting der gør deres forældre glade, børn vil naturligt søge at gøre det, som gør deres forældre stolte af dem, de vil ikke skuffe os. Men de skal naturligvis vide, hvad det er.
Når han bryder grænser, så er det vigtigt med kropssprog og korte ord og præcise meldinger fortælle at grænsen er nået. Og det er også okay, at du nogle gange vælger at køre, fordi han ikke har fulgt det du har sagt - f.eks. at "hvis du tager tøj på nu, så kan du komme med, men ellers er jeg nødt til at køre alene". Men det er dog netop vigtigt at du er helt tydelig i det du siger, og at han ved, at det er nu og ikke senere, ligesom han også skal vide at konsekvensen er at du kører uden ham. Og så er det efterfølgende vigtigt at du taler med ham om, hvorfor du kørte og også at du ikke bærer nag.
Som sagt kan man holde et familiemøde, hvor I taler om reglerne for at bo i jeres familie. I kan tale om hvilke konsekvenser der er for at bryde en regel og om der skal være en belønning, hvis en særlig regel overholdes. Der er naturligvis regler, der ikke skal udløse belønning, fordi det er regler som er en naturlig del af det at være en familie ...
Det er en god idé at have regler, det er der også i børnehaven og i skolen, når han senere hen skal starte der. Og det er vigtigt at der er regler for både børn og voksne og reglerne laves ved at I sætter jer ned og taler om dem, så alle kender dem. Regler gør os trygge og det er rart for børn at kende reglerne, fordi det giver tryghed - men også retfærdighed. Og måske er det netop fordi han ofte føler sig uretfærdigt behandlet, føler at det er jer og aldrig ham, der bestemmer, at I har de kampe I har.
Hvis I sætter jer ned og taler med ham om at det skal være dejligt for alle at være i jeres familie og I gerne vil høre, hvad han synes kunne være rart. Hvad han tænker og føler, og virkelig lytter og også anerkender, hvis han siger noget om jer, som I skal lave om - så kan I nå langt :)
En simpel regel er f.eks. at vi kun spiser slik om fredagen og hvis han har været med til at lave denne regel, så kan I også svare det, når han spørger efter slik og så er der ikke så meget at diskutere og i stedet for slik kan han så tilbydes frugt, en frugtsmoothie, hjemmelavet milkshake eller lignende, som måske er ligeså godt. For måske handler det slet ikke om slik, men derimod om at det er hyggeligt, når I spiser slikket. Så at få lidt frugt og så læse lidt historie eller spille et spil, kan måske fjerne sliktrangen lidt ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske