Er hun for afhængig af mig?

23. marts 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Er hun for afhængig af mig?

Hej Helen..

Lørdag d. 26. februar blev min mand og jeg for første gang forældre til en skøn lille pige på 2940 g. Jeg gik 14 dage over tid med hende inden jeg blev sat igang.

Lige da hun lev født og blev lagt op på min mave, mærkede jeg ikke et øjeblikkeligt bånd og en moderfølelse (som alle snakker om) derimod en kæmpe dårlig samvittighed, både overfor min mand og overfor denne skønne lille pige. Jeg fik en god snak med sygeplejersken og herefter kom kærligheden snigende og allerede dagen efter var jeg ikke i tvivl om at min kærlighed til dette lille væsen var større end noget andet..

Men den første dårlige samvittighed gjorde at jeg i starten havde meget svært ved at lægge hende fra mig.. Så hun var hos mig eller min mand konstant og jeg brød mig heller ikke om at andre skulle holde hende. Jeg tænker i hvert fald at det var pga. det der skete ved fødslen at jeg reagerede således..

Men sagen er den at jeg nu er lidt i tvivl om hvorvidt jeg har "skadet" hende med at være så omklamrende, for nu lidt over uger senere, vil hun KUN være hos mig.. Både når hun er vågen og når hun sover.. Jeg kan ikke på noget tidspunkt lægge hende fra mig uden at hun skriger op.. Hun vil ikke køre bil, hun vil ikke ligge i barnevogn/lift, hun vil ikke ligge andre steder end på mig eller lige op af mig. En gang imellem har jeg prøvet når hun er faldet i søvn at lægge hende lidt, men der går ikke 5 minutter og så er hun vågen igen. Jeg har prøvet at svøbe hende, men hun er en meget varm pige og koger ...

Annonce

... helt op..

Ellers er det hele fint med hende.. Jeg ammer hende fuldt ud, hun tager fint på og sover det hun skal om natten/dagen (hvis bare det er ved mig).

Jeg ved godt at hun ikke er så gammel og jeg har for så vidt ikke noget imod at have hende tæt på hele tiden, men jeg føler jeg sidder lidt fast i sofaen, og specielt efter at min mand er startet på arbejde. Jeg har ikke rigtig mod på at komme nogen steder fordi hun skriger og skriger når vi bevæger os ud for husets 4 vægge. Så sent som idag prøvede jeg en tur i barnevognen, men det blev kun en tur på 5 minutter fordi hun skreg og skreg, og det er jo absolut ikke meningen med det.

Jeg har købt en strækvikle og den falder hun også godt til ro i, så heldigvis kan jeg få armene fri lidt, meen kunne nu godt tænke mig at blive lidt mere fri.. Bare en gang imellem så jeg kan få et bad osv..

Hun sover også imellem os om natten, fordi jeg har tænkt at hun stadig er så lille at det ikke er en kamp jeg vil tage, og så er det også nemt med natamningen..

Men "ødelægger" jeg hende ved det..? Jeg tænker at hun selvfølgelig skal have alt den tryghed hun har brug for.. Jeg er måske bare lidt bekymret for (fordi alle siger det til mig) at det bliver sværere jo ældre hun bliver at lægge hende fra, og at vi "ender med at have en teenager i sengen"..

Har du nogle gode tips jeg kan prøve, eller hvad synes du? Skal jeg fortsætte med at have hende hængende på mig og i så fald hvor længe?

Med venlig hilsen
en forvirret førstegangs mor...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.