Svar: Trods (?)
21. marts 2011
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Mor
Det er meget svært, når ens barn trodsigt gør det modsatte eller slet ikke gør, som man beder det om - og det er, som du er inde på, rigtig vigtigt at finde ud af hvad der ligger bag barnets handling og forsøge at fokusere på dette :)
Ofte handler det jo om at barnet demonstrerer egen vilje og selvstændighed, at barnet synes vi bestemmer for meget og nu vil det vise, at det bestemmer over sig selv. Nogle børn vil også sagtens i din datters alder kunne stille sig og sige "du bestemmer ikke over mig, jeg bestemmer over mig selv!" eller lignende.
Det er vigtigt at man, med et barn i din datters alder har faste regler og faste rammer og der er intet i vejen for, at man sætter sig ned og holder familiemøde. Det vil sige sætter sig ned og taler stille og roligt om, hvordan det er at være i jeres familie, lytter til hinanden og laver nogle aftaler om, hvordan det måske kan blive endnu bedre :)
Det er her rigtig vigtigt at lytte til hvad barnet fortælle og acceptere de følelser jeres datter har - f.eks. hvis hun siger at I bestemmer for meget, skælder for meget ud, ikke føler sig set eller lignende - så anerkend dette, det er sådan hun har det, også selvom I måske synes det ikke er rigtigt. Og så må I finde ud af, hvordan I kan lave tingene om. Alle må give sig lidt.
På samme måde skal I også tale om hvad der gør jer glade, kede af det og hvordan I kan hjælpe hinanden i hverdagen og finde tid til hinanden. At det f.eks. er vigtigt at hjælpe hinanden og her tale med hende om, hvad hun kan lide at lave og hvad hun gerne vil hjælpe med.
Det vil gøre at hun stille og roligt begynder at føle sig betydningsfuld og når hun gør det, så behøver hun ikke være helt så trodsig og gøre det modsatte. Hun behøver ikke stille sig på tværs for at blive set, for at vise at hun er sin egen - i stedet kan hun vise det ved at I lader hende gøre nogle af de ting I har aftalt og ved at I overholder nogle af de aftaler I har lavet.
Det kan f.eks. være at holde fokus på noget af det hun gerne vil, så i stedet for at skælde ud over at hun ikke vil vaske hænder, ikke vil rydde op eller lignede, så f.eks. sige "hvis du skynder dig at vaske hænder, så kan vi nå at læse en bog, inden vi skal køre" eller lignende, fordi I ved at hun gerne vil læse bog.
Nogle gange kan det også være en fordel at ignorere, for hvis I ikke er interesserede så er der jo ikke noget sjov ved at smide dukken og lade den ligge ... så nogle gange er det helt fint bare at lade det passere og ikke give det større opmærksomhed end som så.
Et kompromis kan være en mulighed - f.eks. at give hende en klud at vaske hænder med. At bruge humor og få hende til at grine eller pjatte med hende og gøre situationen sjov, kan være en rigtig god idé i denne alder.
Og ja - så er der naturligvis også situationer, hvor I må holde fast i at det er nødt til at være som I vil - også selvom hun bliver frustreret sur og gal. Så kan I være nødt til f.eks. at holde fast i at hun ikke får mad, før hun har vasket sine hænder. Det er sådan det er og den regel kan ikke laves om.
Med hensyn til tøjskift om morgenen - så har jeg mødt børn der fik nattøj på i børnehave og så måtte skifte der ... Om man skal gribe til en sådan metode tja ...
Hvis forudsætningerne for en god og rolig morgen er givet. F.eks. at hun er kommet i seng i ordentlig tid, har sovet godt om natten, og derfor vågner frisk og udhvilet - tøjet er lagt frem aftenen i forvejen, så det ikke skal diskuteres næste dag - stemningen er god, I er stået op i ordenlig tid, har ingen stress og jag, ja så er muligheden for succes naturligvis større. Hvis hun tilmed er forklaret reglerne - når du står op, så skal du tage tøj på og har fået at vide, at hvis hun ikke har tøj på, så kommer hun i børnehave i nattøj - og hun så holder fast i ikke at ville gøre som I beder hende om, ja så kan konsekvensen jo være at sende hende i børnehave med nattøj - så skal hun naturligvis kunne skifte tøj, når I kommer frem. MEN, når det er sagt, så skal det jo helst ikke handle om hvem der bestemmer mest og har mest magt.
Og netop fordi du er gravid og hun mærker at du presser hende til mere selvhjulpenhed, at du ønsker hun kan mere og mere selv, fordi der kommer en lille ny i nærmeste fremtid - så har hun måske netop behov for at du hjælper hende med tøjet. Hun har måske netop brug for at mærke, at du stadig er der for hende, gerne vil hjælpe og hun har måske netop brug for at få lov til at føle sig lille. Hun har brug for at der ikke bliver stillet krav, hun har brug for bare at være og at blive nusset om osv. - som da hun var yngre, da hun var lille :)
Og tilsidst vil jeg lige sige, at kropskontakt, det at mærke dig ofte vil hjælpe rigtig meget. Når hun bare sidder og stirrer, når hun gør noget bevidst modsat dig og din vilje og du har opfattelsen af at hun ikke hører efter, så kan det ofte hjælpe at sætte sig ned i hendes højde, tage hende i hånden og lige få hendes kontakt. Tale stille og roligt til hende, imens du holder hendes hånd, så der er fysisk kontakt og så sige, hvad det er du gerne vil eller ikke vil og hvorfor :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske