Brev:
Trods (?)
21. marts 2011
Alder:
4 år, 6 mdr.
Trods (?)
Kære Helen.
Ja, nu får du det som to spørgsmål - det håber jeg er ok, tror det er lidt et andet emne.
Jeg kan ikke få min datter til at gøre som jeg siger:-))
Jeg har svært ved at lade være med at grine af det selv, jeg kan godt høre, hvordan det lyder. Men jeg har altså den her lille søde pige, som faktisk altid har været ret nem at håndtere, og det er hun altså stadig, bortset fra nogle helt særlige situationer, som jeg ikke helt kan få til at køre. Og som irriterer særligt far grænseløst.
Fx: Kommer ned i børnehaven om morgenen. Tager en dukke op af en kasse i fællesrummet og kaster den på gulvet. Nægter at samle den op. Hårdnakket.
Nægter at vaske hænder efter toiletbesøg (ikke altid, ofte).
Nægter at tage tøj, støvler eller lignende på selv.
Når vi kommer i den slags situationer bilder jeg mig ind, at jeg kan se, hun egentlig gerne vil hjælpes ud af dem. Men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg gør. Og som far kan jeg da også blive grebet af, at jeg ikke synes man behøver at snakke om alt, nogen gange ER tingene bare, som de er.
Når min datter bliver vred/rasende - og det sker mange gange om dagen - plejer hun at dreje om på hælen og trampe ind på sit værelse. Det hjælper sjældent at gå ind og snakke med hende, før hun selv giver udtryk for, at hun er klar. Enten kalder hun eller også kommer hun tilbage og forklarer, at dér blev hun altså rigtig sur og ked af det. Som regel er det ikke noget vi bruger lang tid på at snakke om, vi lukker den bare stille og roligt.
Men når hun virkelig er trodsig - som i de situationer jeg har beskrevet - som sidder hun bare og stirrer ned. Og det ved jeg ikke helt, hvordan vi bedst løser.
Har du et godt råd?
Med venlig hilsen
Mor.