Svar: Cirkus ved spisetid

25. januar 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære tvillingemor

Jeg kan godt høre at cirkus er kommet til byen og det lyder som om at der er brug for en sprechstallmeister, der kan styre forestillingen lidt ..., ja hvad gør en klog ved sådan to bøllespirer :)

For det første tænker jeg, at det er rigtig vigtigt at anerkende pigernes lyst til at hælde vand ud på bordet, banke tallerkenen i bordet, smide maden på gulvet, smatte hænderne ned i tomatsovsen osv. Og denne lyst, denne udforskningstrang skal anerkendes uden for middagsbordet.

Det vil derfor være rigtig godt at I lader dem lege rigtig godt, når de er i bad. De skal have bøtter, kander, skåle osv. - gerne noget som kan sidde fast på væggen og hvor de kan hælde vand igennem og se tingene bevæge sig. De skal også have en vandkande, en skovl, en ske osv. udenfor som de kan gå rundt med, grave i sandkasse, vande buske osv. med. Alt sammen fordi jeg mener at hvis lysten til at lege med vand stilles uden for middagsbordet, så er behovet for at lege med vand/væske ved bordet mindre.

De skal også være med til at dække bord og lave mad. Du skal lade dem gå med en tallerken af gangen, en skål af gangen, en gaffel af gangen og lade dem være med til at sætte det hele på bordet. De skal være med til at komme grøntsagerne du har skåret op i salatskålen osv. Så de ikke 'bare' sættes til bordet, når det er spisetid, men så det er noget de naturligt deltager i og forberedes til.

Det vil være rigtig godt at give dem en tromme, et hammerbræt eller lignende, som de kan lave lyd med, så behøver de ikke banke tallerken og bestik ned i bordet.

Og du skal også lade dem være med til at bage boller og give dem lidt bolledej i hænderne, så lysten til at smatte ud mellem fingrene dækkes der. Lad dem også lege med fingermaling osv. imens du naturligvis sidder ved siden af og holder øje med dem og med hvad de laver (hvor malingen havner), igen så lysten til at spise maden er større end lysten til ...

Annonce

... at lege med den.

Og så er det også rigtig vigtigt at anerkende deres lyst til at spise selv og vægring mod skemaden lige nu. I stedet for havrefras eller grød, så synes jeg du skal give dem havregrynsboller i en periode, så de stadig får noget som mætter dem godt, men så skemaden minimeres.

Du skal også anerkende at de er trætte og derfor kan have brug for hjælp til at blive madet, de har ikke overskud til at spise om aftenen og kan slet ikke overskue en tallerken fyldt med mad. Derfor er det fint at made dem og netop tilbyde at hjælpe dem i øjeblikket, når og hvis de vil have det. Det vil de jo f.eks. gerne inden de skal i seng ... :)

Du skal også være opmærksom på at de naturligt også har en alder, hvor de prøver lidt grænser og hvor en stor del af deres udforskning også handler om at udforske din/jeres reaktion. Og børn i jeres børns alder husker naturligt bedst, hvis man lader en handling følge med sit nej.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derfor er det en god idé enten at fjerne deres tallerken eller fjerne dem og afslutte måltidet, hvis de leger mere end de spiser. Ligesom det er en god idé at have små faste regler om at de f.eks. skal sidde på deres stol, når de spiser og ikke må løbe rundt med mad eller få mad serveret foran fjernsynet. Hvis de beder om noget at spise, så siger du "så skal du sætte dig hen på din stol" og når de sidder der, så får de noget :)

I det hele taget er det rigtig godt at lytte til, når de giver udtryk for at være sultne og have behov, for ofte vil de naturligt spise, når de føler sult og vil lege med maden, når de er mætte ...

Og så synes jeg også at I skal forsøge at spise sammen igen, fordi pigerne naturligt også spejler sig i jer og ser hvordan I gør. Og lige nu spejler de sig kun i hinanden, og får derfor masser af idéer til hvordan de kan lave ballade og ikke spise pænt ... :)

Så en masse tanker herfra mig, som jeg håber I kan bruge videre.

Fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin