Cirkus ved spisetid

25. januar 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Cirkus ved spisetid

Kære Helen

Ja så skriver jeg lige igen. Denne gang handler det om spisetiderne.

Før spiste mine piger det meste mad, de fik serveret. De har aldrig spist særlig store portioner, men de sad stille og roligt og spiste.

Nu er cirkus kommet til byen, og forestillingen starter allerede ved morgenmåltidet. Her fik de tidligere havregrød eller øllebrød, som de spiste med stor fornøjelse, nu skriger de og kyler tallerknen på gulvet, hvis de får det serveret... så det får de så ikke pt.

Jeg kan sommetider lokke lidt havrefras med mælk i dem, men ellers gider de ikke spise noget. Ofte foregår det således:

Jeg stiller en lille skål havrefras foran dem og et glas sødmælk. Det bliver nedstirret lææænge, så nipper de lidt til det, og så vender den ene tallerknen på hovedet, så mælken sejler ud på bordet, og i samme sekund gør den anden det, mens de råber "Hov se".

Jeg siger NEJ, skubber skålene væk og rejser mig for at hente en klud, og imens får koppen så en tur hen ad bordet. Sådan fortsætter det, indtil jeg konkluderer, at nu gider jeg ikke mere, og så fjerner jeg det hele, og ofte får de ikke ret meget mad, i øvrigt siger de ofte "ned ned" i samme sekund, de er blevet sat i stolene, eller også kravler de selv ned (sidder i Trip Trap).

Sådan er det ...

Annonce

... stort set ved hvert måltid i øjeblikket.
Den der vane med at vende tallerknen og koppen på hovedet er ved at drive os til vanvid - vi har prøvet at sidde og holde fast i tallerknen, men så bliver de bare sure over det og spiser ingenting.

Om aftenen sidder de øvrigt og råber på deres sut i samme sekund, de er blevet sat ind til bordet, hvilket også er mega irriterende.

Af ovenstående grunde kan vi ikke spise middagsmad sammen pt, for far og mor får ingen mad - vi stormer rundt efter papir og klude, prøver at gribe service, der flyver rundt i luften og prøver at vaske tomatsovs af væggen, før den er blevet permanent flamingofarvet, så vi spiser, når de er puttet i seng, vi sidder dog med dem med et glas og holder dem med selskab.
I vuggestuen spiser de altid godt og spiser ikke lige så grimt....

Vi synes ikke, det er særlig hyggeligt, og selv om vi er pænt tålmodige, så er det altså svært at blive ved at acceptere det der ufrivillige madcirkus.

Da de spiser meget lidt ved måltiderne, bliver de altid tilbudt lidt tykmælk med havregryn på og evt lidt banan før sengetid, og det vil de ofte gerne have.

Hvad gør vi med madsituationen - vi har brug for gode råd, vi vil så gerne gøre det til en rar oplevelse - at spise sammen.

Mange hilsener fra
Tvillingemoren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!