Svar: 3 årig ødelægger dagen

4. juli 2004

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Jette

Der er ofte stor forskel på søskende også selv om det er samme køn, så kan sådan noget som temperament være vidt forskelligt.

Du skriver at I er meget opmærksomme på hvornår I siger nej, og til hvad, samt at du fornemmer at jeres datter prøver at styre jer. Det tror jeg ymiddelbart ikke at hun gør, men hun søger sikkert grænser, som du også selv er inde på og umiddelbart lyder det også som om at du gør dig de rigtige overvejelser.

Det er dog meget vigtigt at du prøver at møde hende og lytter til, hvad det er hun vil. At du simpelthen sætter ord på de følelser du oplever hun har, når hun bliver for temperamentsfuld.

I stedet for at forklare og komme med 'gode grunde' til at hun skal gøre som du vil, kan det være en fordel at du siger 'du bliver bare så vred/ked af det, når jeg ..... (hvad det nu kan være)'. Når du sætter ord på, så ved hun at du har forstået hende og hun vil lettere falde til ro. Når du bliver ked af hendes reaktioner, råber eller bliver vred, så puster du til ilden og hendes adrenalin pumper rundt i kroppen og det hele bliver meget værre.

I nogle situationer er det nødvendigt at tage hende med, som f.eks. når du henter hende i børnehaven. Nogle dage kan du bøje af ...

Annonce

... for hendes ønske og køre igen, andre gange vil det være nødvendigt at du tager hende under armen og med ud i bilen. Hvis hun oplever at hun også får lov til at bestemme, at hun skal have ti ture på rutschebanen før I kan køre eller hun vil vise dig ting i børnenhaven, før hun er parat, så vil hun andre gange også nemmere kunne acceptere at du tager hende med.

Når du tager hende med, så er det vigtigt at du igen sætter ord på. 'Jeg ved godt at du rigtig gerne vil blive i børnenhaven, idag bliver vi dog nødt til at køre hjem'. Så viser du hende at du har forstået hvad hun vil, men at det fortsat er dig der bestemmer og du har taget en beslutning, som du står ved.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg forstår til fulde din frustration, men det er det eneste du lige nu kan gøre. Hvis du har brug for at diskutere jeres situation med en psykolog, så kan du ringe til kommunen. De fleste kommuner har en pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR), hvor der er ansat børnepsykologer. Du kan altid henvende dig telefonisk og høre om muligheden for at få en samtale. Du kan også altid henvende dig til sundhedsplejen, du kender måske en sundhedsplejerske fra din datter blev født og hun kan måske henvise dig videre.

Fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig