3 årig ødelægger dagen

4. juli 2004

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

3 årig ødelægger dagen

Kære brevkasse

Nu sidder jeg igen og føler mig magtesløs over for min 3 årige datter (næsten 4 år).

Som en af de utallige gange gik det galt ved afhentning i børnehaven. Hun kom ellers springende ud til mig og jeg tænkte, yes, sikke en modtagelse. Men det varede kort. Så ville hun ikke have sko på, så måtte jeg ikke røre tasken og endelig skulle jeg køre hjem og komme efter hende igen senere.

For at komme videre nævnte jeg at så måtte jeg jo bære hende ud til bilen. Hun skabte sig og skreg helt vildt, ville ikke ind i bilen, ville ikke have sele på osv. og jeg måtte køre uden sikkerhedssele. Hun slog, rev mig i håret og ødelagde ting der lå i bilen. Jeg forsøgte først stille og roligt at forklare hende hvad jeg ikke ville have at hun gjorde, men hun skreg bare og blev ved og ved. Til sidst mistede jeg tålmodigheden og tog hårdt fat i hende for at tvinge hende i selen, og råbte for at overdøve hende. Det gjorde det jo nok ikke bedre, men jeg kunne ikke mere.

Efterhånden er det hver dag vi har disse ture og vi er nok landet i en ond cirkel. Måske er det trodsalderen, men i så fald har den varet i alle årene. Først kollik og senere ufattelig temperament, hvilket vi andre i familien ikke har i så ...

Annonce

... udpræget grad (hun har en storesøster på 8 år, som har været blid som et lam i forhold til).

Dagplejemoderen var godt bekendt med hendes hissighed og var en stor hjælp når det bare blev for meget for os. Børnehaven kender hende ikke med det temperament, bortset fra når jeg henter hende...

Vi har forsøgt (min mand og jeg) at være hårde og sætte tydelige grænser hvor det er nødvendigt og så stå fast og være enige om det, at være meget kærlige og fokusere på det hun må og ikke altid et nej, men intet hjælper. Vi har også kigget meget på om der går skår af os ved at give efter for hendes krav, men det handler for hende ikke om at gøre alt selv (fra hun var 1½ år har hun selv taget tøj på, vasket sig i bruseren m.m. noget hun kan fordi hun er så temperamentsfuld at vi ikke måtte hjælpe), det handler for hende om at styre os andre, f.eks. ikke tage sele på før hun har det, ikke tage mælken frem før hun siger det, ikke røre ting før hun siger det o.s.v.

Jeg er nået dertil hvor jeg ikke kan mere uden at få professionel hjælp til nogle værktøjer der kan bruges i situationerne eller til at komme ud af denne onde cirkel.

Hvor skal man henvende sig?

Håber at du kan hjælpe mig videre herfra.

Med venlig hilsen
Jette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder