Svar: Vi er på hele tiden

12. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Stine

For børn er det at lege utrolig vigtigt. Når de leger, så lærer de noget om sig selv og noget om andre. Børn har en naturlig indre drivkraft, et stort behov for at lege og deres leg er lystbetonet og sjov. Derfor leger børn ofte også på tidspunkter, hvor vi forældre ikke altid synes det er passende eller de gør ting til leg, som vi faktisk ikke synes er leg. Hvis man siger til sit barn "nu synes jeg du skal gå ind på værelset og lege ..." så vil barnet ofte ikke gøre det, simpelthen fordi lysten ikke er kommet af sig selv.

Det er præcis det du også oplever med din dreng, når I siger til ham, at han kan lave kaffe på sit komfur eller lignende, så er det ikke fra ham selv, at legen udspringer og derfor har han rigtig svært ved at holde lege igang, derfor er det svært for ham at blive opslugt af det, derfor søger han jer, fordi I skal lege med ham. Hos jer, er det derfor vigtigt at medtænke at lysten til at lege udspringer fra ham selv og hvis I kan finde noget, som I tror han naturligt vil gå igang med på egen hånd, så vil det gå langt bedre med at holde fokus på legen og lege i længere tid alene :)

Børn leger forskelligt alt efter hvilken alder de har og det er generelt vigtigt at man som voksen prøver at motivere og opmuntre barnet til at lege med ting, som barnet er god til. Når barnet føler sig god til noget, så opstår der selvtillid, barnet får følelse af at kunne, at mestre og det igen, giver på sigt barnet lyst til at lege mere selv.

Små børn leger der der kaldes parallelleg, hvor de leger ved siden af hinanden, men jeres dreng har en alder nu, hvor han i stedet leger rollelege. Det betyder at det er vigtigt for ham, at lege med jer, fordi I skal have forskellige roller i legen, det er ikke nok at I er tilstede, I skal have roller og han vil sandsynligvis også sige "så siger vi at du er den der spiser og jeg er ...

Annonce

... den der laver mad". Han har brug for at opleve ting sammen med jer og han har også brug for at afprøve forskellige roller sammen med jer. Nogle af de ting han oplever i hverdagen, bliver transformeret om til leg og på den måde bearbejdet. Han har måske været usikker på en situation, hvor nogen har bestemt hvad rolle han skulle have og afprøver nu, hvordan du reagerer, når han giver dig samme besked.

Så det er altså helt naturligt at han søger jer og gerne vil lege med jer og det er rigtig vigtigt at I forsøger at anerkende dette, men også medtænker at legen går bedst og I får ham til at lege alene, hvis legen kan udspringe fra ham selv :)

Og når det er sagt, så er det naturligvis også helt okay, nogle gange at bede ham vente. Han må gerne få at vide at I ikke kan lege nu, at I sidder og taler eller har noget praktisk der skal gøres. Det er helt okay at sige fra - nogle gange er det netop det at I siger fra, som gør, at han selv skal bruge sin fantasi og få en leg startet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Andre gange kan I hjælpe ham med at sætte en leg igang, I kan lægge tæppe over bord og stol og lave en hule til ham, I kan også smøre en madpakke eller lignende han kan få med ind i sin hule .. så I hjælper ham på vej, men hulen skal han selv lege i.

Og atter andre gange, så handler det slet ikke om at I skal lege sammen, men derimod om at han gerne vil have jeres opmærksomhed. Derfor er løsning nogle gange at invitere ham med i de praktiske ting I har der skal gøres. Han kan f.eks. sagtens være med til at lave mad, dække bord, tage af bordet og han vil elske at kunne være med til disse ting. Han vil elske at føle at han kan hjælpe jer, føle at han har en vigtig rolle i jeres familie. Nogle gange vil han måske netop nyde at gå frem og tilbage og tage af bordet, imens I bliver siddende og snakker lidt ...

Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København