Hvor konsekvent skal man være ved putning?

13. januar 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Hvor konsekvent skal man være ved putning?

Hej Helen

Tak for den sidste tilbagemelding! Det var dejligt at høre dine tanker omkring hele søvn-problematikken!

Der er siden da, opstået endnu et lille spørgsmål i forhold til søvn. Vi forsøger at lære vores dreng på snart 8 måneder at falde i søvn af sig selv. Vi putter ham på nogenlunde det samme tidspunkt hver aften dvs. omkring 19.30. Tidspunktet kan svinge med en lille halv time afhængig af hvornår han viser træthedstegn.

Vi udfører putteritualerne med bad (kun nogle aftener), nattøj, amning, børste tænder og lidt afslapning i sofaen sammen med mor og far. Vi har også nogle gange lullet ham lidt inden vi har lagt ham vågen ned i sengen, for at få lidt mere ro på ham. Som jeg skrev sidst, kan han nemlig godt have en del fysisk uro sidst på dagen og over aften, hvor han har lidt svært ved at falde til ro og slappe helt af.

Afhængig af hvor gode ...

Annonce

... vi har været til at spotte det rigtige tidspunkt kan det tage alt lige fra 10min til en time at putte ham. Vi sidder ved siden af sengen. Holder ham i hånden eller har hånden beroligende på ham og siger beroligende lyde til ham, men det kan jo ikke undgåes at han nogle gange - faktisk for det meste - bliver sur eller ked af det. Han vil bare ikke overgive sig til søvnen. Jeg er så bare i tvivl om, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at tage ham op af sengen og trøste ham når han først er puttet.

Nogle gange er vi simpelthen været nødt til det, men sender det forkerte signaler at vi tager ham op? Hvor konsekvente skal vi være når vi putter ham? Jeg vil jo ikke have at han ligger og græder fuldstændig ulykkeligt, men jeg er bange for at han lærer at han kan "manipulere" med os, hvis vi tager ham op.

Hvordan forholder jeg mig til dette?

Med venlig hilsen
moderen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.