Brev:
Hvor konsekvent skal man være ved putning?
13. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Hvor konsekvent skal man være ved putning?
Hej Helen
Tak for den sidste tilbagemelding! Det var dejligt at høre dine tanker omkring hele søvn-problematikken!
Der er siden da, opstået endnu et lille spørgsmål i forhold til søvn. Vi forsøger at lære vores dreng på snart 8 måneder at falde i søvn af sig selv. Vi putter ham på nogenlunde det samme tidspunkt hver aften dvs. omkring 19.30. Tidspunktet kan svinge med en lille halv time afhængig af hvornår han viser træthedstegn.
Vi udfører putteritualerne med bad (kun nogle aftener), nattøj, amning, børste tænder og lidt afslapning i sofaen sammen med mor og far. Vi har også nogle gange lullet ham lidt inden vi har lagt ham vågen ned i sengen, for at få lidt mere ro på ham. Som jeg skrev sidst, kan han nemlig godt have en del fysisk uro sidst på dagen og over aften, hvor han har lidt svært ved at falde til ro og slappe helt af.
Afhængig af hvor gode vi har været til at spotte det rigtige tidspunkt kan det tage alt lige fra 10min til en time at putte ham. Vi sidder ved siden af sengen. Holder ham i hånden eller har hånden beroligende på ham og siger beroligende lyde til ham, men det kan jo ikke undgåes at han nogle gange - faktisk for det meste - bliver sur eller ked af det. Han vil bare ikke overgive sig til søvnen. Jeg er så bare i tvivl om, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at tage ham op af sengen og trøste ham når han først er puttet.
Nogle gange er vi simpelthen været nødt til det, men sender det forkerte signaler at vi tager ham op? Hvor konsekvente skal vi være når vi putter ham? Jeg vil jo ikke have at han ligger og græder fuldstændig ulykkeligt, men jeg er bange for at han lærer at han kan "manipulere" med os, hvis vi tager ham op.
Hvordan forholder jeg mig til dette?
Med venlig hilsen
moderen