Svar: At råbe af sit barn
10. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære førstegangsmor
Tak for dit åbne og ærlige brev :)
Nogle gange kan børn få os helt derud, hvor vi ikke kan kende os selv og hvor vi reagerer på en måde, som vi ellers ville have svoret på, vi aldrig ville gøre.
Der er ingen tvivl om at du af afmagt har råbt af din dreng. Du ønsker jo at hjælpe ham, du vil ham det bedste, du prøver og prøver og når du så mærker at intet af det du gør virker, så bliver du naturligt frustreret og ked af det og når man føler at man ikke slår til som mor, når man føler afmagt - ja så sker det jo, at man kan komme til at råbe "hold så op!" eller lignende.
Jeg er ret overbevist om at din dreng ikke har taget skade af denne lille episode. Jeg er også ret overbevist om, at du har det så skidt, at du aldrig kommer derud igen, men du skal naturligvis forberede dig på, at du stadig vil kunne komme i situationer, hvor du ikke aner dine levende råd - det hører med til at være mor.
Børn tager ikke skade af at vi forældre en gang imellem begår fejl. Vi skal alle lære hen af vejen og det er menneskeligt at fejle. Det at komme til at sige eller gøre noget forkert sker for alle og det er netop vigtigt at jeres dreng vokser op med viden om at du jo elsker ham - også selvom han gør noget forkert. Ligesom han elsker dig, selvom du kom til at råbe af ham :)
Så ro på, prøv at lægge det bag dig :) Vær ligeså kærlig, sød og omsorgsfuld som du hidtil har været - det er det han husker, det han mærker, det han fornemmer :)
Fortsat held og lykke, fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske