Svar: At råbe af sit barn

10. januar 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære førstegangsmor

Tak for dit åbne og ærlige brev :)

Nogle gange kan børn få os helt derud, hvor vi ikke kan kende os selv og hvor vi reagerer på en måde, som vi ellers ville have svoret på, vi aldrig ville gøre.

Der er ingen tvivl om at du af afmagt har råbt af din dreng. Du ønsker jo at hjælpe ham, du vil ham det bedste, du prøver og prøver og når du så mærker at intet af det du gør virker, så bliver du naturligt frustreret og ked af det og når man føler at man ikke slår til som mor, når man føler afmagt - ja så sker det jo, at man kan komme til at råbe "hold så op!" eller lignende.

Jeg er ret overbevist om at din dreng ikke har taget skade af denne lille episode. Jeg er også ret overbevist om, at du har det så skidt, at du aldrig ...

Annonce

... kommer derud igen, men du skal naturligvis forberede dig på, at du stadig vil kunne komme i situationer, hvor du ikke aner dine levende råd - det hører med til at være mor.

Børn tager ikke skade af at vi forældre en gang imellem begår fejl. Vi skal alle lære hen af vejen og det er menneskeligt at fejle. Det at komme til at sige eller gøre noget forkert sker for alle og det er netop vigtigt at jeres dreng vokser op med viden om at du jo elsker ham - også selvom han gør noget forkert. Ligesom han elsker dig, selvom du kom til at råbe af ham :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så ro på, prøv at lægge det bag dig :) Vær ligeså kærlig, sød og omsorgsfuld som du hidtil har været - det er det han husker, det han mærker, det han fornemmer :)

Fortsat held og lykke, fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder