At råbe af sit barn

10. januar 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

At råbe af sit barn

Kære Helen

Tak for dine gode svar til mine spørgsmål.

Jeg skriver da jeg de sidste par dage har haft så dårlig samvittighed, at jeg har haft kvalme og ikke har kunnet sove om natten.

For et par nætter siden vågnede min dreng et utal af gange omkring kl. 05 om morgenen vågnede han igen og græd - blot en halv time efter, at han var vågnet sidst. Jeg prøvede først at putte dynen godt omkring ham og give sovebamsen uden effekt. Så prøvede jeg at give ham sut, så brystet (han var blevet ammet en halv time forinden) ingen af delene hjalp og han skreg bare højere og højere.

Jeg tog ham op, men han blev ved med at skrige, jeg nynnede og vuggede ham, men intet hjalp og han SKREG. Han virkede helt ude af sig selv og for at få kontakt med ham (og i ren afmagt) råbte jeg meget højt: HALLO?! lige ind i hovedet på ham :'( Et kort øjeblik stoppede han for derefter at græde så hjerteskærende, at han dårligt kunne få luft. Jeg blev helt paf over, at jeg lige havde skræmt mit barn fra vid og sans og lagde ham ved siden af mig.

Min mand var selvfølgelig vågnet af alt den ståhej og skyndte sig ud af sengen, tændte lyset, greb fat i den hylende dreng, åbnede vinduet så han fik frisk luft, og så stoppede han med ...

Annonce

... det samme med at skrige. Bagefter puttede jeg ham ind til mig og sang ham til ro. Jeg kunne ikke sove bagefter fordi jeg var så ked af det og havde det så skidt med mig selv. Jeg har haft det dårligt over det lige siden - tænk at jeg, hans ultimative tryghed, gjorde ham så bange. Jeg er normalt et meget roligt menneske og råber aldrig af ham og kunne aldrig finde på at gøre det igen.

Han er en tryg dreng, der sagtens kan lege selv, men også siger til så snart han vil sidde hos en og lege.

Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på, om han har fået et lille ar på sjælen af, at opleve hans mor blive så vred?

Jeg vil aldrig råbe af ham igen, for det ligger mig så fjernt, og det er bestemt ikke den måde jeg selv er opdraget på eller vil opdrage på. Men kan en enkelt smutter være nok til at gøre ham skræmt?

Han har nu virket glad og social som han plejer efter episoden, jeg hader bare, at han skal have den grimme oplevelse med i bagagen.

Skal jeg blive ved med at punke mig selv, eller kan jeg med ro i sindet forsøge at lægge det bag mig, velvidende at den ene gang ikke har givet ham en skræk i livet?

Med venlig hilsen
en førstegangsmor, der er meget forsigtig og skræmt over, at hun kunne gå så vidt.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.