Brev:
Ammestrejke af forkølet dreng og urolig søvn
10. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Ammestrejke af forkølet dreng og urolig søvn
Kære Helen
Jeg er mor til Andreas på 6½ måned (mit første barn). Han vejede 4 kg ved fødslen og er nu 8,6 kg. Han blev født ved akut kejsersnit - og det var en meget stressende oplevelse for min kæreste og jeg.
Vi har været meget stressede siden han kom til verden... Andreas har haft problemer med urolig amning pga. meget kort tungebånd (blev klippet ved 8 ugers alder) og nakkeproblemer(kiropraktoren har hjulpet her).
Problem 1: Ammestrejke
Andreas har ikke villet til brystet de seneste 4 dage, han blev meget forkølet for ca. 10 dage siden. Vi har dryppet hans næse med saltvand. Har derfor været tvunget til at givet flaske og der spiser han meget forslugent op til 220 ml.
Han tisser nu det dob. af hvad han gjorde på amning - (ligner natbleer hver gang). og aff. er øget fra 1 x dagligt til 3 efter han har fået mme.
Jeg har af flere gange lejet en brystpumpe hos falck, men har svært ved at ha nok mælk efter hans forkølelse. Har nok 1/2-2/3 af det han spiser.
Begyndte på skemad 5 mdr. gammel, men har haft tendens til forstoppelse. Vil gerne spise skemad og drikke vand af kop.
Inden forkølelsen diede han hyppigt ca. kl. 8-11-14-18-19.30, 21, 01,3.30, 5.30.
Pga. svær søvnmangel hos både min kæreste og jeg, måtte vi få hjælp af mine forældre, som gav flaske 2 nætter, mens jeg fik sovet 5-6 timer samlet (for første gang siden fødslen)
Herefter har han nægtet at tage brystet - vrider sig væk. men er meget sulten når han får flasken.
Problem 2 : søvn.
Andreas har aldrig kunnet sove mere end 45 min ad gangen om dagen (kun de 2 første uger efter fødsel) så vågner han op og skal hjælpes til at sove (køres i barnevogn- vugges- el. holdes i hånden) han sover aldrig bare videre . Dvs. det er umuligt selv at få en lur om dagen, da jeg lige er faldet i søvn når han så vågner og piver.
Om natten vågner han hver 2 time fra kl. 24 (han sover i sin egen seng, som står tæt ved vores voksenseng) og har også sovet en del i min seng - (som regel fra midt på natten).
Det har betydet at min kæreste må sove i et andet værelse i lejligheden og vi har måttet bytte seng på skift, når den ene var helt udkørt.
Jeg er virkelig ked af han pludselig ikke vil amme mere - da jeg føler jeg mister den nærhed.. der var så dejlig.. og stadig meget gerne vil give ham min mælk. Det er meget svært at acceptere, fordi det skete meget pludseligt efter 2 dage med flaskemad. Jeg havde håbet at han ville sove bedre om natten hvis han fik lidt ekstra på flasken (han spiste måske hyppigt pga, mælkemangel) men han sover dårligere efter amningen gik i stå..
Er der nogle håb om at han vil amme igen, eller er løbet kørt? Jeg har malket ca. hver 3- 4 time de seneste dage. Han har fået tilbudt brystet om morgenen hvor der var rigeligt mælk og om natten har han også afvist det. Og vi har prøvet at lokke med sukker på brystet og suttebrik (han tager ikke engang et sug mere).
Hvordan kan han være så stædig ? efter 6 mdr. amning.. forstår det ikke.
Med venlig hilsen
den fortvivlede ..(mor til lillenapparen)