Svar: Ammestrejke af forkølet dreng og urolig søvn
10. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg har fuld forståelse for, at du gerne vil amme og det lyder også som om at du har kæmpet rigtig meget for at få amningen til at fungere. Først med sutteproblemer, hvilket så blev afhjulpet ved at klippe din drengs tungebånd. Derefter mælkedannelse, hvilket blev afhjulpet med udmalkning og stimulering af brystpumpe og nu afviser han så brystet, fordi du for at få lidt søvn, har givet ham flaske ...
Du kan naturligvis godt arbejde på fortsat at amme, men jeg tænker et eller andet sted - din dreng er 6½ måned, I har kæmpet med amning i ½ år, du fortæller at du er stresset, sover dårligt, ikke har kunne sove sammenhængende, du fortæller også at han har haft nakkeproblemer (det læser jeg som også meget gråd) og det lyder for mig som om at det vigtigste hos jer lige nu er at få ro på. Det vigtigste er at du nu skal nyde at være blevet mor ... og det lyder for mig som om at du skal gå over til at give flaske.
Du må naturligvis stadig gerne malke ud, faktisk vil det være helt fint at tømme brystet med brystpumpen, når han ikke vil die, så du ikke også får brystbetændelse oveni og så kan han få din mælk på flaske. Du må naturligvis også gerne prøve at lægge ham til om natten eller tidlig morgen, hvor du oplever at have godt med mælk, du behøver ikke stoppe fra den ene dag til den anden, din krop skal også have tid til at følge med - men du kan kun tilbyde ham brystet, vil han ikke, afviser han, så synes jeg ikke du skal presse ham.
Du fortæller jo at din dreng umiddelbart trives med flaske, han får betydeligt mere væske, hans mave fungerer langt bedre, hans bleer er noget tungere osv. Og jeg har på fornemmelsen at du lige nu faktisk har en meget mere rolig dreng, end du ellers har haft.
Jeg ved godt at det for mange kvinder kan være en stor sorg ikke at kunne amme - men du har jo ammet og han har fået din mælk og det er faktisk super flot at amme i 6 måneder! Så lad være at se dig selv som en dårlig mor, for det er du ikke. Den gode mor sidder i hjertet og ikke i brysterne!
Andreas´ søvn vil sandsynligvis ændre sig i takt med at I får lidt mere ro på mælkeindtaget og det vil være rigtig godt at du nu begynder at følge en fast plan for dagen. Jo mere rytme der er på dagen, jo mere ro bliver der naturligt ofte også om natten, tingene hænger sammen.
En dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes evt. i mors seng, I kan ligge sammen og få hinandens nærhed.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur, sover måske kun 45 minutter, det er helt normalt for alderen
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13 og må her gerne sove en længere lur. Tril ham gerne en tur her midt på dagen, for netop at holde ham sovende.
Eftermiddag 16-16.30: Flaske og kan her også tilbydes lidt frisk frugt at sutte på, evt. lidt frugtmos.
Powernappen springes over - naturligvis afhængigt af hvor lang en middagslur han har taget
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Har brug for hjælp til stillingsskift, men ikke behov for mælk, hvis han har spist og drukket som planen foreskriver :)
Jeg håber at min plan for dagen hjælper lidt videre på vej og viser hvordan en dag kan se ud og hvad du kan forvente med den alder din dreng har nu.
Og så prøv at overveje, hvor meget du skal kæmpe mere og hvad der er vigtigst lige nu - han har jo fået din mælk, og han kan stadig få din udmalkede mælk i flaske. Nærheden kan han sagtens få selvom du giver flaske, du kan gå i bad med ham, du kan putte dig med ham, give ham masser af hud mod hud kontakt, selvom han ikke tager fat i brystet. Og giv så dig selv lov til at nyde, hvis I nu kan begynde at få en lidt mindre stresset hverdag, hvis I nu kan begynde at nyde og ikke kun kæmpe ...
Rigtig meget held og lykke, fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske