Svar: Ammestrejke af forkølet dreng og urolig søvn

10. januar 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære fortvivlede mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg har fuld forståelse for, at du gerne vil amme og det lyder også som om at du har kæmpet rigtig meget for at få amningen til at fungere. Først med sutteproblemer, hvilket så blev afhjulpet ved at klippe din drengs tungebånd. Derefter mælkedannelse, hvilket blev afhjulpet med udmalkning og stimulering af brystpumpe og nu afviser han så brystet, fordi du for at få lidt søvn, har givet ham flaske ...

Du kan naturligvis godt arbejde på fortsat at amme, men jeg tænker et eller andet sted - din dreng er 6½ måned, I har kæmpet med amning i ½ år, du fortæller at du er stresset, sover dårligt, ikke har kunne sove sammenhængende, du fortæller også at han har haft nakkeproblemer (det læser jeg som også meget gråd) og det lyder for mig som om at det vigtigste hos jer lige nu er at få ro på. Det vigtigste er at du nu skal nyde at være blevet mor ... og det lyder for mig som om at du skal gå over til at give flaske.

Du må naturligvis stadig gerne malke ud, faktisk vil det være helt fint at tømme brystet med brystpumpen, når han ikke vil die, så du ikke også får brystbetændelse oveni og så kan han få din mælk på flaske. Du må naturligvis også gerne prøve at lægge ham til om natten eller tidlig morgen, hvor du oplever at have godt med mælk, du behøver ikke stoppe fra den ene dag til den anden, din krop skal også have tid til at følge med - men du kan kun tilbyde ham brystet, vil han ikke, afviser han, så synes jeg ikke du skal presse ham.

Du fortæller jo at din dreng umiddelbart trives med flaske, han får betydeligt mere væske, hans mave fungerer langt bedre, hans bleer er noget tungere osv. Og jeg har på fornemmelsen at du lige nu faktisk har en meget mere rolig dreng, end du ellers har haft.

Jeg ved godt at det for mange kvinder kan være en stor sorg ikke at kunne amme - men du har jo ammet og han har fået din mælk og det er faktisk super flot at amme i 6 måneder! Så lad være at se dig selv som en dårlig mor, for det er du ikke. Den gode mor sidder i hjertet og ikke i brysterne!

Andreas´ søvn vil sandsynligvis ændre sig i ...

Annonce

... takt med at I får lidt mere ro på mælkeindtaget og det vil være rigtig godt at du nu begynder at følge en fast plan for dagen. Jo mere rytme der er på dagen, jo mere ro bliver der naturligt ofte også om natten, tingene hænger sammen.

En dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes evt. i mors seng, I kan ligge sammen og få hinandens nærhed.

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur, sover måske kun 45 minutter, det er helt normalt for alderen

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur kl. 13 og må her gerne sove en længere lur. Tril ham gerne en tur her midt på dagen, for netop at holde ham sovende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Eftermiddag 16-16.30: Flaske og kan her også tilbydes lidt frisk frugt at sutte på, evt. lidt frugtmos.

Powernappen springes over - naturligvis afhængigt af hvor lang en middagslur han har taget

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Har brug for hjælp til stillingsskift, men ikke behov for mælk, hvis han har spist og drukket som planen foreskriver :)

Jeg håber at min plan for dagen hjælper lidt videre på vej og viser hvordan en dag kan se ud og hvad du kan forvente med den alder din dreng har nu.

Og så prøv at overveje, hvor meget du skal kæmpe mere og hvad der er vigtigst lige nu - han har jo fået din mælk, og han kan stadig få din udmalkede mælk i flaske. Nærheden kan han sagtens få selvom du giver flaske, du kan gå i bad med ham, du kan putte dig med ham, give ham masser af hud mod hud kontakt, selvom han ikke tager fat i brystet. Og giv så dig selv lov til at nyde, hvis I nu kan begynde at få en lidt mindre stresset hverdag, hvis I nu kan begynde at nyde og ikke kun kæmpe ...

Rigtig meget held og lykke, fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne