Svar: Slår sig selv - 19 mdr.

8. januar 2011

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Hos jer lyder det som om at jeres datter har fundet ud af, at hun ved at slå sig selv, kan få en helt bestemt reaktion fra jer voksne. Det at hun ofte stiller sig midt på gulvet, kigger på jer, og slår sig selv, tyder på at det er jeres reaktion, jeres opmærksomhed hun søger.

I kan gøre to ting - I kan vælge at ignorere det at hun slår sig selv, forstået på den måde at I afleder hende ved at tale om noget andet og lokke hende til at gøre noget som er mere spændende. Hvis hun f.eks. stiller sig og slår sig selv, så tal ikke om det, men sig "se her skat, skal vi ikke læse i den her bog, kom skatterpige" - så hun får opmærksomhed, men ikke fordi hun slår sig og ikke speciel opmærksomhed på det at slå.

I kan også gøre det, at I nogle gange vælger at gå hen til ...

Annonce

... hende, kysse hende, kramme hende, knuse hende, holde om hende, puste hende på maven, kilde hende eller lignende. Det kan nogle gange have en rigtig stor effekt, fordi hun mærker sig selv, mærker sin krop og også mærker jer mod sin krop - og når børn slår sig selv, så er det ofte også for netop at mærke sig selv. Så ved at give hende masser af fysisk kontakt, så kan man nogle gange minimere lysten til at slå.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og nej - hun vil ikke kunne finde ud af at hvis hun slår sig selv, så får hun mor til at læse historie eller får mor til at give kildetur - hun er ikke udspekuleret og så langt kan hun ikke regne den ud. Hun får derimod en opmærksomhed som er god for hende og som er langt bedre end den opmærksomhed hun søger, når hun slår sig selv ...

Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien