Svar: Slår sig selv - 19 mdr.
8. januar 2011
Alder:
19 mdr.
Kære Mette
Hos jer lyder det som om at jeres datter har fundet ud af, at hun ved at slå sig selv, kan få en helt bestemt reaktion fra jer voksne. Det at hun ofte stiller sig midt på gulvet, kigger på jer, og slår sig selv, tyder på at det er jeres reaktion, jeres opmærksomhed hun søger.
I kan gøre to ting - I kan vælge at ignorere det at hun slår sig selv, forstået på den måde at I afleder hende ved at tale om noget andet og lokke hende til at gøre noget som er mere spændende. Hvis hun f.eks. stiller sig og slår sig selv, så tal ikke om det, men sig "se her skat, skal vi ikke læse i den her bog, kom skatterpige" - så hun får opmærksomhed, men ikke fordi hun slår sig og ikke speciel opmærksomhed på det at slå.
I kan også gøre det, at I nogle gange vælger at gå hen til hende, kysse hende, kramme hende, knuse hende, holde om hende, puste hende på maven, kilde hende eller lignende. Det kan nogle gange have en rigtig stor effekt, fordi hun mærker sig selv, mærker sin krop og også mærker jer mod sin krop - og når børn slår sig selv, så er det ofte også for netop at mærke sig selv. Så ved at give hende masser af fysisk kontakt, så kan man nogle gange minimere lysten til at slå.
Og nej - hun vil ikke kunne finde ud af at hvis hun slår sig selv, så får hun mor til at læse historie eller får mor til at give kildetur - hun er ikke udspekuleret og så langt kan hun ikke regne den ud. Hun får derimod en opmærksomhed som er god for hende og som er langt bedre end den opmærksomhed hun søger, når hun slår sig selv ...
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske