Brev:
Vred og ked af det ved putning
8. januar 2011
Alder:
13 mdr.
Vred og ked af det ved putning
Kære Helen!
Håber du og din familie har haft en god jul!
Nu er vores dreng startet lige så stille op i dagpleje, og han har taget det ret rungt. Han var fra dag et meget ked af det og græd længe. Dagplejemor siger det er hårdt for ham, men at han knytter sig til hende, sådan at hun helst skal gå med ham eller sidde ved siden af ham hele dagen, for at han ikke skal begynde at græde. Og det gør hun så vidt muligt. Han sover dog fint der, i sin egen barnevogn.
Her hjemme har det resulteret i at han ikke længer vil sove inde på sit værelse. Det har aldrig været noget problem for ham at blive puttet der inde før nu, og lige inden jul gik det endda så super godt, at vi bare kunne putte ham i sengen og så faldt han i søvn selv!! Helt fantastisk god klaret af vores lille dreng, synes vi. Nu, derimod, hygger, leger, spiser og gør vi klar, og han er glad og tilfreds... lige indtil han forstår at han skal ned i sengen. Og når han rammer madrassen, bliver han nærmest hysterisk. Han græder, rejser sig op og vil væk.
Vi har prøvet at nusse og trøste, gå med ham, sidde med ham, putte ham i vores seng sammen med en af os eller begge, ja... alt synes vi. Men han bliver bare mere og mere ked af det, og når jeg siger hysterisk, så mener jeg at han virker vred og ked af det på en gang, helt ude af sig selv, som om han slet ikke kan være i sin krop. han vrider og vender sig i vores arme, vil ned og ikke alligevel, og græder så vildt at vi forstår han er helt fortvivlet!! og det smitter over på os.
Det er intet der synes at trøste ham længer. Det eneste der har virket er at tænde alt lys og fx sætte os roligt foran fjernsynet så han bliver distraheret. Så kan han, når han falder lidt ned, virke helt fin og glad igen. Dette gør at jeg ikke tror at han har ondt noget sted. Men for en sikkerheds skyld har han fået tjekket sine ører ved lægen.
Det vi så har gjort for at hjælpe ham til at sove, er at putte ham i hans barnevogn inde på vores soveværelse. Og den vil han gerne sove i. Problemet er bare at det kun duer et stykke tid, for han kan jo i kraft af selen, ikke vende og dreje sig som han vil. Så når han har sovet et par timer, og vågner, tager vi han over til os i vores seng, og nu vil han gerne ligge der. Vi nyder at kunne give ham denne tryghed inde hos os, og jeg oplever at han har mange mareridt i løbet af natten, hvor han vågner og trækker op til at blive rigtig meget ked af det, men falder til ro fordi han kan mærke at vi er fysisk lige ved siden af ham og han kan putte síg indtil os.
Vi har det begge helt fint med at han sover inde i vores seng når han har brug for det. Men samtidig vil jeg jo ikke at han skal blive bange for at sove i sin egen seng. Jeg er også bange for at det bliver endnu sværere for ham nu, da jeg på mandag begynder mit arbejde i fast aftenvagt, og det vil være op til 5 aftener om ugen hvor jeg ikke er hjemme hos ham (vi ses så om formiddagen, og jeg har ham hjemme når jeg har fri).
Har du nogen gode råd til hvordan vi hjælper ham bedst?
Kærlig hilsen
mamma til S.