Svar: Børnehaveproblemer

6. december 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære MOR

Det er rigtig svært at vide, hvorfor din dreng bliver så vred, frustreret, ked af det at det er nødvendigt for pædagogerne at holde ham og få givet ham tøj på ... Når man ikke er til stede og ikke kan se hvad der foregår, er det rigtig svært at vide, hvad der sker.

Vi kan naturligvis godt være enige om at det ikke burde være nødvendigt at holde en dreng på 4½, når han skal tage overtøj på. Det kan han godt selv finde ud af at gøre og bør naturligvis tage sit tøj på, ligesom alle de andre børn, når han får besked på det ... Hvorfor han så ikke gør det, det er jo spørgsmålet?

Har de ikke talt med ham om, hvorfor han er på tværs? Har du prøvet at tale med ham om, hvad der sker? For der er jo et eller andet han protesterer over og det bliver I nødt til at finde ud af, hvad er. Han kan godt med den alder han har, sætte ord på, hvorfor han bliver vred og den vrede skal naturligvis anerkendes, hvilket ikke er det samme som at han skal have ret og det så skal gå efter hans hoved...

Ting kan siges på mange måder og det er bestemt ikke rart for dig at få at vide at han har været træls og det er ikke rart at have en fornemmelse af at de er trætte af ham. Når du har den fornemmelse, har din dreng det sikkert også og det gør jo ikke situationen bedre - negativ opmærksomhed er jo bedre end ingen opmærksomhed og hvis man alligevel bliver opfattet som den alle er sure på og trætte af, ja så kan man jo ligeså godt opføre sig dårligt ...

Det er derfor rigtig vigtigt at arbejde med, hvordan din dreng påvirker andre og hvordan andre påvirker ham. Det handler meget om at lære ham at se andres reaktion og forstå at de andre børn bliver kede af det, når han forhindrer dem i at komme ud, fordi de skal vente på ham. Ligesom han også skal have lov til at sige at han bliver ked af det, når legen bliver afbrudt, fordi man skal ud at gå tur.

Han har jo en alder, hvor han naturligt skal lære at begå sig socialt, lære at aflæse andre og lære hvordan han kan glæde andre og tage hensyn til andre - netop også ud fra, hvad der gør ham glad og stolt. Og jeg synes det lyder som om at det er her man skal prøve at sætte lidt ind, måske tale lidt mere om tingene end 'udgive ordre' som ...

Annonce

... han måske opfatter det som. Så han netop hjælpes til at forstå hvorfor.

Børn kan sagtens lære at sige pænt tak for en gave, sige tak for mad, sige undskyld osv. men at lære hvordan man spørger ind til andre, eller trøster andre. At lære hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. alt det kan man ikke lære ved at få det at vide, det kan man kun lære ved at opleve det og se det. Det er noget barnet lærer af måden vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn, og din dreng skal lære det, ved at være sammen med de andre børn og lege med de andre, - og naturligvis ved at pædagogerne guider ham og viser ham hvordan.

Det er derfor vigtigt at han er med og ikke holder sig uden for legen og det er sandsynligvis også derfor pædagogerne er så fast besluttet på at han skal deltage ... men det lyder som om at man glemmer at finde ud af, hvorfor han ikke vil deltage, hvorfor han gør modstand.

Så for mig at se virker det som om at der er to ting som er vigtigt her. Det ene er at finde ud af, hvorfor, hvad der ligger bag din drengs protest mod at gøre som de voksne vil, hvorfor er han rasmus modsat. Og det andet er at lære ham, hvad den måde han er på gør ved andre og naturligvis også der fokusere på, hvad andre gør ved ham og hvad der gør ham glad, ked af det osv. Det går jo begge veje.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg kan ikke ud af dit brev se om du er alene med din dreng, men det vil være rigtig godt, hvis I er to voksne med til mødet og hvis din dreng ikke deltager. Det er vigtigt at han ikke er med, fordi I kan tale om andre ting, også ting der er svære, når han ikke er der. Ikke fordi der skal skjules noget for ham, men fordi ting skal siges anderledes til ham, end de siges mellem voksne.

Og så vil det være godt at I er to voksne til at lytte og få sat ord på det I hører og det I oplever. Det vil også være rigtig godt at du skriver lidt ned, de ting du fornemmer, så du husker at komme lidt ind omkring det hele og ikke går hjem med fornemmelsen af at du ikke rigtig fik sagt det du gerne ville.

Jeg håber at du kan bruge lidt af mine tanker og er hjulpet lidt videre. Håber at I får et rigtig godt møde :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor