Brev:
Børnehaveproblemer
6. december 2010
Alder:
4 år, 9 mdr.
Børnehaveproblemer
Hej Helen.
Jeg har en dreng på 4½ år. Han er en dejlig glad sensitiv og observerende dreng. Derudover har han temperament hvilket jeg mener er ganske ok. Han skal have lov til at sige fra og kunne protesterer når han føler for det.
Normalt kan jeg sagtens få afledt hans opmærksomhed hvis han havner i det røde felt. Det er som regel i situationer hvor vi enten skal ud og handle (som han ikke synes er det mest spændende) eller hvis vi skal hjem fra familiebesøg hvor han er i gang med leg at han kan blive gal. Ud over disse situationer er han en fantastisk dejlig dreng der er meget opmærksom på alle i hans nærvær og han bruger tid på at få sine kammerater og familie til at have en sjov dag ved at finde på lege og sørge for at alle er med.
Grunden til at jeg skriver er, at jeg lige nu står med en dreng der er virkelig frustreret i hans børnehave. Her er det igen kun når de skal på tur eller ud hvis han leger inde at han mister temperamentet. I august skiftede han børnehave grundet en meget lille gruppe børn og for lidt kammerater. Der var ikke problemer med pædagoger eller lign. Vi havde et dejligt forhold til hinanden og de var meget glade for min søn, så det var med lidt vemod at han blev flyttet men dog ikke med tvivl.
Nu i den nye børnehave er der så mange problemer med ovenstående og det er næsten hver dag at jeg hører om hvor træls han har været eller hvad han ikke har villet deltage i eller hvordan han har været umulig når de skulle ud. Det er blevet så galt at de nu 2 gange har været 2 pædagoger om at holde ham for at give ham overtøj på, hvilket jeg er dybt rystet over at høre da jeg mener det er et overgreb og mangel på indsigt og ekspertise fra deres side.
Jeg aner ikke mine levende råd for hvordan jeg skal gribe det her bedst an da han aldrig har opført sig hverken voldsomt eller andet før. Jeg har et møde med dem den 10 dec men ved ikke hvad jeg skal kunne gøre. Jeg er åben hvis problemerne ligger ved mig selv men har en god intuition og tror lidt at fokus nu så længe har været negativt mod ham at det er endt med at blive en selvopfyldende profeti... Kan han reagere så længe efter på selve skiftet eller har du erfaringer med dette fra andre.
Håber virkelig at få et godt råd med på vejen.
Venlig hilsen
MOR