Svar: Min datter på 4 1/2 har det svært

30. november 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til to

Der er ingen tvivl om at jeres datter nok søger mor lidt ekstra, fordi lillesøster er kommet til og kræver jer også.

Lillesøster er jo en rival og især nu, hvor hun er 8 måneder, fylder hun ekstra meget. Alle synes jo at babyer er søde og charmerende, og lillesøster smiler og vinker til alle. Hun tager også fat i ting nu, hun begynder at kravle, hun er mere og mere besværlig, man skal tage flere hensyn - hun fylder mere og mere i forhold til tidligere.

Storesøster kan godt nogle gange føle at hun ikke længere er den foretrukne, hun kan føle sig usynlig i forhold til sin lillesøster, hun føler at pladsen i dit hjerte er for usikker. Det er helt normale følelser og det er slet ikke sikkert at det er rigtigt, måske giver I storesøster ekstra meget opmærksomhed, netop for at hun ikke skal føle sig udenfor, men det ændrer ikke ved at hun føler sådan.

Derfor gør det måske også ekstra ondt på hende, at kusinen som nu er 10 år er begyndt at sige fra og ikke rigtig gider lege med hende mere. Det er jo naturligt, hun er ved at være en stor pige, som leger andre leger, leger på en anden måde og det skal kusinen have lov til. Men for jeres datter er det endnu en bekræftelse på at der ikke er samme plads til hende som før og at hun skubbes lidt ud ... igen, det gør hun ikke, men hun føler det sådan - også selvom hun nok ikke selv kan sætte helt ord på det.

Måske er børnene i børnehaven heller ikke altid søde ved hinanden, de prøver jo hinanden af, de stiller krav "du må ikke være med" eller "du må kun være med, hvis du vil være hest" eller lignende - der er mange regler for at være med i leg og det er jo ikke altid, at man har lyst til at gøre som de andre synes og som de andre siger. Og så er man måske igen lidt udenfor - i hvert fald føler man sig udenfor ...

Så jeg synes, det lyder som en rigtig god idé at lave nogle legeaftaler og jeg synes I skal udnytte at I begge er hjemme i december. Lav en legeaftale i forvejen, ring til en af pigerne fra børnehave og aftal at I henter dem tidligt en dag og tager dem med hjem til jer. Aftalerne skal ikke laves samme dag og tju hej, bedst som man kommer ind af døren, hvor børnene også er trætte og I ikke er forberedt. Ring og aftal at i morgen eller i overmorgen tager vi xx med hjem, så kan I også tale med jeres datter om det, hvad I skal lave, hvornår I henter osv. og så er det i hvert fald sjovt at komme i børnehave den dag :)

Bag julekager sammen med dem eller lad dem lege på værelset eller ude i sneen, hvad de nu har lyst til og du tror vil fungere. Det vil være rigtig godt at hjælpe hende med at knytte bånd til nogle af de andre piger i børnehaven, hjælpe hende med at skabe nye sociale kontakter, så det igen bliver sjovt at komme derom, så hun ikke føler sig udenfor og så hun stille og roligt også begynder at forstå, at når kusinen på 10 år siger nej til at lege, så er det ikke på grund af jeres datter, men fordi man nogle gange leger bedst med dem på ...

Annonce

... ens egen alder.

Du må gerne skubbe lidt på, netop så hun oplever de små succeser det er. Sørg her også for at legeaftalerne ikke er mange timer, for så når de at blive trætte af hinanden. Ofte er 2-2½ time nok, leger de 4 timer, kan det hurtigt blive for meget. Så er det bedre at tage dem med hjem og lade dem lege fra f.eks. kl. 14 til 16.30 ... Og hvis de plager for at få lov til at spise sammen, så gør det til en ny aftale "det lyder super hyggeligt, kunne I godt tænke jer det? - så gør vi det en dag" :)

Rigtig mange børn har det bedst med at kende dagens program og det er også derfor I skal lave aftaler i forvejen. På samme måde vil det være rigtig godt, hvis børnehaven kan give besked om at de laver ture bestemte dage, så jeres datter kan forberedes på det og I kan tale om hvad der skal ske. Bliver I så overrasket igen en dag, fordi de næsten er ved at tage af sted, når I kommer, så prøv at se det positivt, tag det med et smil - din datter spejler sig i dig. Så når den anden forældre siger "I skal nok skynde jer lidt!" og du næsten kan mærke at det stresser din datter, så få ro på "det kan vi sagtens nå, nu har du jo allerede flyverdragten på, så behøver du ikke først tage den af og så på igen" og så måske fjolle lidt omkring det.

Brug i det hele taget humor - det kan være en god måde at løse konflikter med en fireårig på. Netop for at undgå at du skal binde knuder på dig selv, som du skriver :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De fireårige børn er skønne børn. De opdager netop humor i denne alder, de fjoller, pjatter og begynder at elske vittigheder - de kan fjolle rigtig meget og nogle gange grine af ting, som vi andre har svært ved at se er sjove - men dejligt er det og det gode humør smitter jo altid. Derfor er det også ofte en rigtig god idé at bruge humor, leg og latter, når man vil undgå konflikter med en fireårig. Det er en god idé at gøre tingene sjove og pjatte og fjolle lidt. De elsker det.

Det er ofte også en rigtig god idé at tale til deres intellekt og lave små aftaler, som omhandler noget af det, som barnet gerne vil. I ved sandsynligvis godt, hvad det er for ting jeres datter ofte stiller sig på tværs overfor. Noget hun i øvrigt gør, for at vise jer, at hun er sin egen og har sin egen mening om tingene ...

Prøv derfor ikke at fokusere mest på det I vil have hende til, men på ting hun gerne vil. Så hvis I f.eks. vil have hende til at skynde sig i tøjet, så sig "hvis du skynder dig, så kan vi nå at læse en bog" eller lignende, hvis hun f.eks. er glad for at læse bøger med jer. Hun skal ikke belønnes med slik eller lignende, det er ikke det jeg mener, det handler mere om at give hende lidt læring omkring "Hvis du gør de her ting for os, som vi gerne vil, så gør vi også det her for dig - så kan vi gøre de her ting sammen". Så hun også får lidt læring med sig om, at alle jo gerne vil have deres behov opfyldt :)

Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien